Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

4 sätt att öka dina serveraffärer

Terry Thorn, ansvarig för datacenter-gruppen hos Intel, ser hur du som serversäljande partner kan bli mer framgångsrik. Det handlar inte särskilt mycket om hårdvara.

Terry Thorn, Intel

Terry Thorn, Intel.

När Terry Thorn pratar om sitt område, datacenter, handlar det inte bara om Xeon och rå datorkraft. En av de starkaste trenderna är att mjukvaran blir en allt viktigare del. Inte minst för partner.

Och då menar han inte mjukvara som i mjuvarudefinierad infrastruktur, utan kundspecifika applikationer. Det är ett område som Intels partner och du som säljer servrar till slutkunder måste ge dig in i. Särskilt om du fokuserar på ett av de snabbast växande områden, enligt Terry Thorn. Nämligen HPC, High performance computing.

– För sju år sedan hade vi inte pratat om det. Då hade vi bara pratat om hårdvara. Men nu behöver partner ha kunskap om hur man optimerar kluster för kundens behov om man ska bli riktigt framgångsrik, säger han.

Cloudlösningar är ett annat område som växer snabbt, medan traditionell enterprise-it inte ökar lika mycket. Men Terry försäkrar att det är en stadig tillväxt. När han tittar framåt förväntar han sig dessutom att den typen av försäljning ska öka.

Så ökar du serveraffärerna
Gå in i HPC, superdatorsegmentet. Här ser Intel en stor tillväxt.
Lär känna kundens behov. Om du verkligen kan möta dem ökar chansen att kunden köper mer.
Lär dig mjukvara. Du kan ta mer betalt om du också förstår hur det du säljer kan optimeras för den mjukvara kunden ska köra.
Sälj molnservrar. Området ökar nämligen rejält, enligt Intel.
Se fram emot en ljusare ekonomi. När världens ekonomi ökar gör också serverförsäljningen det. Utnyttja läget för att fördjupa diskussioner med kunden.

– Den korrelerar nämligen väldigt bra med förändringen i BNP. Och alla är överens om att den kommer att öka. Givetvis olika i olika delar av världen, men ökningen spås bli någonstans kring 3-3,4 procent jämfört med 2-2,4 under 2013.

Det är goda nyheter för Intel, men kanske främst för deras partner. För när det kommer in ”mer affärer genom dörren”, som Terry Thorn uttrycker det, får partnern ett större utrymme för diskussion med kunden, vilket ökar chansen till ännu större affärer.

Hur påverkar trenden mot mjukvarudefinierad infrastruktur er och era partner? Gör inte det att man säljer mindre hårdvara?

– Nej, det är inte vad vi ser. I stället får kunden mer av det de vill ha, för samma pengar. Och diskussionerna brukar centrera kring hur tekniken kan hjälpa dem, och om man verkligen hittar rätt i det så är det inte ovanligt att kunderna är villiga att investera mer.

Filed in: Reportage Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved