5 fokusområden under 2014 – enligt Verizon

Det är inga revolutionerande insikter Verizon bjuder på när de presenterar sin bild av 2014 ur ett it-perspektiv. Du som återförsäljare måste i ännu högre grad anpassa dina erbjudanden efter kundens behov, maskin-till-maskin-konceptet lyfter, säkerhet blir ett ännu viktigare område liksom molnet. Som sagt inga revolutioner att vänta. Men listan är icke desto mindre en bra sammanfattning av läget, tycker vi på IT-Kanalen.

Listan nedan är oredigerad från ett pressmeddelande som skickades ut den 12 december.

1. Den enskilda kunden står i fokus

Förmågan att kunna skräddarsy ett erbjudande efter kundens behov kommer få större betydelse för att särskilja sitt varumärke från konkurrenternas. Under 2014 kommer företag åter att sätta kundkontakterna i fokus genom att erbjuda kunderna service via flera kanaler samtidigt, t.ex. online, via mobilen, via livesändningar och personliga möten. Detta kommer att vara viktigt för att se till att kunden känner sig värdefull i varje steg av köpprocessen, men också för upplevelsen av en produkt, vara eller tjänst. Det kommer också vara nyckeln till nya affärsmöjligheter då det innebär att företagen interagerar direkt med kunderna utifrån deras önskemål. Tillgången av big data kommer dessutom ge nya insikter och utökade möjligheter till individanpassad marknadsföring, vilket i sin tur kommer att förändra nuvarande affärsmodeller och det sätt företag interagerar med kunder idag.

2. M2M som tjänst öppnar upp för en uppkopplad värld

Utbredningen av 4G-nätet och Machine-to-Machine (M2M)-lösningar som tjänst utvecklas ständigt och är kraftigt på uppgång. Detta medför att hela konceptet M2M är på god väg att övervinna flera av de problem som tidigare har hämmat organisationer när det kommer till M2M-anpassningar. Genom att utnyttja expertis från en tredje part kommer organisationer att kunna dra nytta av data som genereras i en M2M-lösning och omvandla den till viktiga insikter och nya exceptionella affärsmöjligheter som inte tidigare funnits. Allteftersom anpassningar till M2M accelererar kommer tillverkare, säljare och affärspartners att inse vilken potential som finns när det kommer till nya intäktskällor, ökad effektivitet, och ytterligare möjligheter att bättre möta kundernas behov.

3. Bristande kunskaper bland personalen kräver en utvärdering av nuvarande säkerhetsmodeller

Fortsatta riktade attacker och uppmärksammade säkerhetsintrång kommer att få företagsledningar att öka sina säkerhetsinvesteringar under 2014 – och de har redan börjat tänka om när det kommer till traditionella metoder för hantering av IT-säkerhet. När företag kan försäkra sig om att fördelarna med ökad mobilitet, big data och molnlösningar överväger den tidigare komplexitet och de säkerhetsrelaterade risker som funnits, kommer också investeringarna att öka. Företag kommer att utveckla och använda hybridmodeller när det kommer till hantering av IT-säkerhet. Exempelvis kan man implementera flexibla lösningar som kombinerar interna, säkerhetsmedvetna affärsexperter med kompetens inom områden som identitetshantering, säkerhetsanalyser, styrning samt risk- och kvalitetssäkring.

4. IT decentraliseras

Organisationer vars IT-miljö innefattar lösningar inom moln, mobilitet och M2M kommer att uppleva en ökad decentralisering. IT kommer att utgöra kärnan i företagets alla funktioner. Som ett resultat kommer IT-lösningarna att bli tätt integrerade i enskilda affärsområden. Detta kommer leda till möjligheten att utveckla verktyg för bättre och smidigare processer vilket  kommer att stärka företagets relationer till både anställda och kunder. Befintliga chefer inom flera olika affärsområden kommer i högre utsträckning att fokusera på driftsättningar i molnet på grund av det omedelbara värdet som finns i och med ökad distributionshastighet, flexibilitet, kontroll och kostnadseffektivitet samt de insikter företagen får tillgång till i analysen av big data. IT kommer även att integreras i den finansiella planeringen och gränsen mellan finansavdelningen och IT-avdelningen kommer fortsättningsvis att suddas ut då IT snarare har blivit ett verktyg för att skapa värde, istället för ett slutmål.

5. Leverantörer lägger tyngd till molnet

I en värld där mobilitet är normen, och ett rikt multimediainnehåll är givet, kommer molnet till sin rätt och utgör den enda plats där växande datavolymer både kan lagras, nås och analyseras on-demand. Under 2014 kommer leverantörerna att behöva erbjuda mjukvara och tjänster i molnlösningarna för att attrahera och behålla existerande kunder. Integrerade molnlösningar gör det möjligt att koppla samman och blanda fasta och mobila nätverk, system, idéer, och lösningar. Dessa molnlösningar kommer även kunna koppla samman människor och saker, kunskap och information. Att tillhandahålla system och verktyg för att omvandla data till kunskap och insikter i molnet, och on-demand, kommer att förändra kundupplevelsen radikalt.

Post Comment