Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

5 frågor till Mats Oretorp, sverigechef på EMC

Mats Oretorp, sverigechef EMC.

Mats Oretorp, sverigechef EMC.

Under EMC:s kundevent EMC Forum i början av november träffade vi Sverige-chefen Mats Oretorp i en husbil* ovanför Riddarfjärden. Här ett utdrag ur samtalet som handlade om hans tolkning av temat för evenemanget: Redefine.

Ni har precis avslutat ert årliga EMC Forum på Münchenbryggeriet i Stockholm. Vad var det egentligen bra för?
– Temat för den här gången var ju Redefine och budskapet som vi förmedlade var att det är tid att omdefiniera it, det är dags att ta nya tag. Idag säger många företag – sex av tio enligt en undersökning som gjorde nyligen – att it är en strategisk hävstång för affären.

– Så vi går in i en fas när det gäller att få ut affärsvärde ur den enorma mängden av information och informationsflöden som finns och skapas.

– En stor del av värdet i själva eventet låg i möjligheterna det innebar för människor att träffas och knyta eller fördjupa kontakter, och också att handgripligen pröva en del av de lösningar vi erbjuder.

En programpunkt hade rubriken ”Därför äter EMC sina egna barn”. Vad handlar det om?
– Det är en omställning för oss, liksom det är en omställning på teknologisidan där vi extraherar logiken ur det som tidigare ofta var förpaketerade hårdvarulösningar inriktade på specifika use case, och placerar det i ett mjukvarulager ovanpå egentligen vilken hårdvara som helst.

– Och vår strategi bygger på öppenhet kring många av komponenterna som ingår i ett datacenter. Så även om vi pratar om EMC, VMware och Pivotal – bolag som vi äger och delvis kontrollerar – så är vitsen med att hålla VMware separat att vi ska kunna bygga lösningar med Microsoft och Openstack likväl som VMware ska kunna bygga lösningar tillsammans med HP.

– Vi måste vara ödmjuka och konstatera att allt är inte VMware, och allt är inte EMC. Vi måste kunna jobba med de andra också.

Hur förändras partnersamarbeten framöver? Vad förväntar ni er av partner?
– Ett slitet svar, men ett som är sant, är att även om vi älskar att prata om våra teknologier så är de inget annat än möjliggörare. Det vi förväntar oss av våra partner är att de snickrar ihop det som faktiskt levererar lösningar till våra kunder.

– Och det är inte logistik nuförtiden, utan det handlar om att fylla det kompetensgap som ofta finns hos kunderna. Fyra av tio säger att de har inte rätt kompetens idag och ännu fler säger att de ser en stor utmaning kring det framöver.

– Så det behövs att någon syr ihop lösningar som täcker kundens behov. Så min förväntan är att en partner som ska sälja och representera våra lösningar har rätt kunskaper för det.

Handlar det om ett större engagemang från era partner?
– Ja, i många fall och det är i hög grad kunddrivet. Ta exempelvis en biltillverkare som ska bygga självkörande fordon och ställs inför frågor som var bygger man upp sensorteknik, hur man sparar data, hur man analyserar data i realtid.

– Att bygga arkitekturen bara ur ett storageperspektiv för en sådan kund är inte snutet ur näsan. Vill man vara med och leverera framtidens informationsbehandlingsarkitektur, som inkluderar både lagring och säkring av data men framför allt bearbetning, realtidsanalys, då räcker det inte med glada säljare. Då behöver man ha informationsanalyltiker, folk som har en annan kompetens än idag i många fall.

Vad kan partner förvänta sig av er?
– De kan förvänta sig ett mycket större fokus på kompetensöverföring. De kommer att bli en del av utveckling i mycket högre grad.

– Det här är ju teknik som fortfarande är i en pionjärsfas. Och vi som leverantör kommer inte ensamma att driva pionjärsprojekten, inte själva göra labbar och tester och skaffa referenser. Utan vi kommer att ta med partner på den resan. För om vi ska accelerera modellen måste vi kanalisera in partnerkompetens.

__

*Husbilen var en av fyra som EMC hade ställt dit för att få plats med alla speeddating-tillfällen som hade bokats.

 

Filed in: Reportage Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved