UC-leverantören Siemens Enterprise Network har bytt namn till Unify. Ägarstrukturen liksom ledningen är densamma. John Sjunnesson, kanalansvarig för Unify i Sverige och Norge, säger att även deras strategi mot kanalen ligger fast. Men rimligen ska namnbytet uppfattas som ett sätt att bli ännu tydligare mot såväl slutkund som partner vad företaget står för och kan bidra med.
Det hänger också ihop med det tidigare i år annonserade Project Ansible, en plattform för kommunikation och samarbete som ska ansluta till företags affärsprocesser på ett bättre sätt än traditionella UC-lösningar. Den molnbaserade tjänsten – vars marknadsnamn ännu inte är känt – ser ut att bli en av grundpelarna i Unifys samlade erbjudande mot marknaden.
Partnerstrategin ligger som sagt enligt John Sjunnesson fast, men partner kommer rimligen att bli än mer viktiga eftersom UC är ett område som liksom övrig it blir allt mer komplext och viktigare för företag.
Analytiker Blair Pleasant på det amerikanska analysföretaget Commfusion menar att utvecklingen inom UC, där sådant som sociala plattformar och contact center-plattformar vävs in, kommer att kräva en ny säljstrategi, nya partner och kanske även nya prissättningsmodeller. Och det är just den utvecklingen som ligger bakom Project Ansible.