Nu inleder Adobe och Microsoft ett nytt molnsamarbete.
Adobe ska leverera sina molntjänster via Microsoft Azure samtidigt som Microsoft gör Adobe till sin ”Preferred Marketing Service” för Dynamics 365 Enterprise.
I dag presenterades planer på ett nytt strategiskt samarbete mellan Adobe och Microsoft. Samarbetet ska möjliggöra ett helt integrerat arbetsätt mellan Microsoft Azure, Adobe Marketing Cloud och Microsoft Dynamics 365. Det nya samarbetet presenterades vid Microsofts stora Ignite-evenemang i Atlanta.
– I dag förväntar sig kunder en väldesignad och konsekvent upplevelse varje gång de kommer i kontakt med ett varumärke. Därför kommer Adobe och Microsoft att sammanföra den fulla kraften av molnet med den end-to-end kapacitet som varumärken i dag behöver för att levererar en bra digital upplevelse, säger Shantanu Narayen, Adobe President and Chief Executive Officer.
I och med samarbetet gör Adobe Microsoft Azure till “preferred cloud platform” för Adobe Marketing Cloud, Adobe Creative Cloud och Adobe Document Cloud. Samtidigt ger Microsoft Azure Adobe en pålitlig, global och kraftfull dataplattform för smarta tjänster, inklusive omfattande maskininlärning och kognitiva kapaciteter i Microsoft Cortana Intelligence Suite och SQL Server.
Microsoft gör i sin tur Adobe Marketing Cloud till sin ”Preferred Marketing Service” för Dynamics 365 Enterprise och kan på så sätt erbjuda ett kraftfullt och omfattande marknadsföringsverktyg för Microsofts intelligenta företagsapplikationer.