”Vi ska bli bättre på att förklara affärsnyttan med IT-säkerhet”

 

Peter Strand, vd på Infinigate Sverige.
Peter Strand, vd på Infinigate Sverige.

KANALRÖST – INFINIGATE Distributören Infinigates mål under 2014 är att bli tydligare kring affärsnyttan mot sina kunder, återförsäljare av it-säkerhet. Så hoppas vd Peter Strand kunna skapa nöjdare slutkunder och mer lönsamma partner.  

En sak är säker, när vi läser IT-säkerhetsleverantörernas säkerhetsrapporter från 2013 är trenden tydlig. Hoten blir fler, mer sofistikerade och svårare att upptäcka.

Internetskurkarna fortsätter utveckla sina verksamheter i samma takt som marknaden antar nya teknologier och arbetssätt. För oss som dagligen arbetar med IT-säkerhet är dessa besked ingen överraskning.

FOKUS PÅ KUNDNYTTA
Vi på Infinigate som till och med vågar påstå att vi är experter i ämnet blir lätt uppslukade av att följa utvecklingen av komplicerade hot, attacker och IT-trender. Det är naturligtvis bra, ska vi vara experter måste vi veta vad som pågår i omvärlden. Medan vi och IT-säkerhetsleverantörerna är upptagna av att förklara hoten, trenderna och lösningarna händer det alltför ofta att återförsäljare efteråt undrar ”What’s in it for me?” och ”Hur ska jag förklara den verkliga kundnyttan för mina kunder?”.

Vi blir för upptagna av vårt eget fokus och glömmer att lyssna. Infinigates mål för 2014 är att mer än tidigare fokusera på att förklara kundnyttan så att det är tydligt vad kunden slipper med de lösningar vi rekommenderar och vad kunden vinner genom att implementera lösningarna. Resultatet ska bli nöjdare kunder och ökade intäkter för våra kunder, det vill säga för våra återförsäljare. Det är vårt mål för 2014.

Vilka är dina planer för 2014?
Under året som gått har debatten kring informationssäkerhet tagit rejäl fart i och med avslöjanden kring NSA. Utöver att de kontrollerar datatrafik har de samlat in över 200 miljoner SMS om dagen i syfte att övervaka och kartlägga såväl statschefer som privatpersoners förehavanden.

Skurkar satte tusentals servrar under sin kontroll genom attacker som ”Darkleech” och ”Cryptolocker”. Identiteter stals och många användare utsattes för hot och uppmaning att betala lösensummor. I flera av fallen stals bankkontouppgifter.

Vi läste att Linkedin drabbades av intrång, hur miljontals Adobe-användare fått sina konton och identiteter stulna. Flera kommuner och myndigheter utsattes för belastningsattacker som sänkte deras hemsidor, t.ex. SJs biljettsystem som gick ned.

Även antalet Zero-Day-attacker, det vill säga attacker som utnyttjar okända sårbarheter i programmen, fortsätter att öka.

Fler än tidigare gör verklighet av sina informationssäkerhetsstrategier och implementerar lösningar för autentisering, lagring, managering av mobila enheter med mera.

Hoten minskar inte. Vi måste rekommendera våra kunder att förhålla sig till dem.

Men vad betyder det för dig som är återförsäljare? Vad betyder det för dina kunder?

Stay tuned och fråga oss gärna om kundnyttan!

Peter Strand, vd på Infinigate Sverige AB

Det här är en text från Infinigate, en av IT-Kanalens partner

Post Comment