Amadeus anordnar Sveriges första rese-hackathon i samarbete med Startup Weekend

För första gången någonsin anordnar Amadeus Startup Weekend Travel Edition – Sveriges första hackathon för resebranschen – tillsammans med det globala entreprenörnätverket Startup Weekend.

Förra året hamnade hela 10 svenska startups på tidningen Wireds lista över de 100 hetaste startupföretagen i Europa men inte en enda av dem var kopplade till resor, vilket är förvånande då svenskar ligger i topp när det gäller resande. Detta bekräftas av en färsk Sifo-undersökning på uppdrag av Ticket som visar att var tredje svensk gör minst två eller fler resor per år.

Tatiana Solodko, Business Development Manager på Amadeus säger:

– Stockholm har en väldigt stark startupscen och kallas ofta för Europas startup-huvudstad. Vi har en rad internationellt framgångsrika företag och vi är ett av de mest beresta folken i världen. Därför är det förvånande att vi inte har fler svenska startups inom just resor. Amadeus tror att det finns många bra idéer här och vill stötta dessa, varför vi väljer att tillsammans med Startup Weekend anordna Startup Weekend Travel Edition.

På Startup Weekend Travel Edition i helgen den 12–14 maj var deltagare från Skandinavien och övriga Europa fick möjlighet att utveckla och tävla med sin affärsidé, samtidigt som de får nätverka med ledande beslutsfattare och experter från branschen. En global reseaktör som Amadeus har stora möjligheter att stötta en nystartad startup och utöver mentorskap med experter från företaget och en halvdags workshop kommer vinnarna även att erbjudas:

  • Stöd från Amadeus Innovation Lab och Amadeus Ventures
  • Tillgång till Amadeus teknologi med stöd från företagets främsta experter
  • Möjlighet att testa sin lösning och affärsmodell med hjälp av Amadeus kundnätverk

Med det nya initiativet hoppas Amadeus väcka intresse för startups inom resebranschen. På sikt vill företaget också skapa en stark startupscen inom området, som står inför stora förändringar med ny teknologi som IoT, Blockchain, AR och VR vilka sätter spelreglerna för utvecklingen.

Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia säger:

– Vi är stolt initiativtagare till Startup Weekend Travel Edition, och vill gärna att fler företag och organisationer inom branschen ansluter sig till vårt initiativ. Vi ser ett tydligt behov i branschen av fler entreprenörer och startups som utnyttjar ny teknologi för att komma på bra lösningar som förbättrar reseupplevelsen.

För första gången någonsin anordnar Amadeus Startup Weekend Travel Edition – Sveriges första hackathon för resebranschen – tillsammans med det globala entreprenörnätverket Startup Weekend.

Förra året hamnade hela 10 svenska startups på tidningen Wireds lista över de 100 hetaste startupföretagen i Europa men inte en enda av dem var kopplade till resor, vilket är förvånande då svenskar ligger i topp när det gäller resande. Detta bekräftas av en färsk Sifo-undersökning på uppdrag av Ticket som visar att var tredje svensk gör minst två eller fler resor per år.

Tatiana Solodko, Business Development Manager på Amadeus säger:

– Stockholm har en väldigt stark startupscen och kallas ofta för Europas startup-huvudstad. Vi har en rad internationellt framgångsrika företag och vi är ett av de mest beresta folken i världen. Därför är det förvånande att vi inte har fler svenska startups inom just resor. Amadeus tror att det finns många bra idéer här och vill stötta dessa, varför vi väljer att tillsammans med Startup Weekend anordna Startup Weekend Travel Edition.

På Startup Weekend Travel Edition helgen den 12–14 maj kommer deltagare från Skandinavien och övriga Europa få möjlighet att utveckla och tävla med sin affärsidé, samtidigt som de får nätverka med ledande beslutsfattare och experter från branschen. En global reseaktör som Amadeus har stora möjligheter att stötta en nystartad startup och utöver mentorskap med experter från företaget och en halvdags workshop kommer vinnarna även att erbjudas:

  • Stöd från Amadeus Innovation Lab och Amadeus Ventures
  • Tillgång till Amadeus teknologi med stöd från företagets främsta experter
  • Möjlighet att testa sin lösning och affärsmodell med hjälp av Amadeus kundnätverk

Med det nya initiativet hoppas Amadeus väcka intresse för startups inom resebranschen. På sikt vill företaget också skapa en stark startupscen inom området, som står inför stora förändringar med ny teknologi som IoT, Blockchain, AR och VR vilka sätter spelreglerna för utvecklingen.

Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia säger:

– Vi är stolt initiativtagare till Startup Weekend Travel Edition, och vill gärna att fler företag och organisationer inom branschen ansluter sig till vårt initiativ. Vi ser ett tydligt behov i branschen av fler entreprenörer och startups som utnyttjar ny teknologi för att komma på bra lösningar som förbättrar reseupplevelsen.