Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Är du redo för nästa våg: förstärkt verklighet?

Förstärkt verklighet står inför ett genombrott, spår Gartner. Tekniken är redo. Användarna börjar bli det. Frågan är om du är med på tåget.

Google Glasses

Augmented reality, förstärkt verklighet, är knappast nytt. Men det är först nu tekniken är redo att bli mainstream, hävdar Gartner.

Du vill inte vara som alla andra. Du vill kunna erbjuda något utöver det vanliga. För att få mer betalt, men också för att du ska kunna se fram ännu mer mot måndagsmorgnarna. Du vill hitta en nisch som ingen annan har hittat och där kunderna står i kö.

Well, lycka till!

Fast om du nöjer dig med en nisch som nästan ingen annan har hittat har vi ett förslag: förstärkt verklighet. Om koncernspråket är engelska skriver du augmented reality (AR) på nästa mötesagenda.

Tekniken mogen
Analytikerhjältarna på Gartner har satt sig ner och funderat över det här området. Deras slutsats: teknik och användare är mogna för nästa steg, även om utvecklingen befinner sig i spädbarnsstadiet. Gartner har alltså skrivit en rapport om saken och en inte allt för långsökt tolkning av det är att det är dags att lägga ifrån sig läsglasögonen och börja arbeta så smått, om man vill vara med på det här tåget.

Förstärkt verklighet som koncept är som bekant långt ifrån nytt. Det finns hyggligt gott om appar som utnyttjar konceptet och det finns också en del företagsspecifika lösningar. Men det rör sig oftast om funktioner där tekniken i sig står i centrum, ofta i marknadsföringssyfte.

En av de faktorer som gör att området enligt Gartner står inför ett lyft är att tekniken har blivit såpass välutvecklad att precision och kapacitet nu gör det möjligt att utveckla funktioner med högre precision än tidigare för exempelvis inomhuspositionering och identifiering av föremål.

Redo skapa verkliga värden
Det kan exempelvis handla om brandmän som behöver kunna identifiera objekt och få en överblick över en byggnads struktur och disposition, föreslår rapportförfattaren. Nå, det var kanske ett väl specifikt exempel. En av huvudpoängerna i Gartners rapport är nämligen att det idag, med allt mer kraftfulla handhållna enheter som smarta telefoner, plattor och glasögon, finns en potential för efterfrågan och utveckling av bredare tjänster och funktioner som utnyttjar AR. Och då inte bara för marknadsföring eller för teknikens egen skull, utan för att verkligen skapa värden för företag genom att effektivisera processer eller öka produktiviteten.

Det rör sig för all del inte om någon flodvåg. Analytikerna använder begreppet ”moderate adoption” av tekniken hos slutkundsföretag under de kommande fem åren.

Analytiker Tuong Huy Nguyen ger dig själva grunden för varför dina kunder – och därmed du – ska överväga AR.

– AR lyfter framför allt effektivitet. Den har potential att höja produktivitet, förenkla befintliga processer, öka tillgänglig information och också ge realtidsåtkomst till den, skapa nya sätt att visualisera problem och lösningar, och förbättra samarbete.

Andra har gjort grundjobbet

Metaio för Audi

Tyska Metaio har gjort en rad appar som bygger på AR, bland annat en ”seende” manual till Audi-bilar.

Hur låter det som en pitch att dra för kunden? Rätt skaplig, eller hur. Så du är nyfiken och skulle gärna titta lite mer på det här med AR? Om det bara inte vore för den enorma satsning som alldeles säkert krävs. En hel avdelning AR-experter allra minst som kostar miljoner att få på plats.

Nej, lyckligtvis verkar inte området vara så embryoniskt att alla måste uppfinna sitt eget hjul. Det finns företag som redan har gett sig den på att göra AR till en vittspridd, tillgänglig teknik.

Ett av dem är tyska Metaio. De har bland annat gjort tekniken till en app som tar Ikea och deras kunder in i AR-land. Och en till Audi-ägare som får en slags seende servicehandbok i sin mobiltelefon. De har för övrigt också utvecklat en särskild AR-krets för mobiltelefoner tillsammans med Sony, och skapat en slags plattform för utvecklare, Metaio Creator.

Förstärkt verklighet kanske ännu inte är riktigt redo att ta på sig rollen som gyllene kalv. Men mycket tyder på att det är ett område som måste finnas med på kartan.

Filed in: Trender Tags: , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved