Arrow ECS ”Executive Meeting – Think Tank”

[KANALPARTNER] Arrow ECS tog ett nytt steg med sitt uppskattade möteskoncept Executive Meeting när de bjöd in ett antal partners till Johannesbergs Slott.

Syftet med att antalet inbjudna är begränsat är att det skapar ett mindre och personligare format som inbjuder till diskussioner och erfarenhetsutbyte. ”Det handlar inte om att någon ska känna sig utesluten”, betonar Christian Lindberg som är marknadschef på Arrow ECS. Vi kan konstatera att tankarna bakom Executive Meeting känns rätt. Under eventet, som börjar med lunch dag 1 och slutar med lunch dag 2, är deltagarna aktiva och ställer frågor samt delar med sig av egna reflektioner.

Infrastrukturen i fokus

Även denna gång var dagarna fyllda med intressanta föredrag från några av Arrows många partners. Flera intressanta ämnesområden diskuterades men fokus låg på olika aspekter av infrastruktur i IT-branschen.

Christian inledde med att hälsa alla välkomna och därefter presenterade han Arrows olika bolag och deras respektive inriktning. 2/3 av alla komponenter som produceras på marknaden kommer från Arrow och det är en imponerande siffra. Inte konstigt då att de ofta blir involverade i olika projekt, stora som små, som kunder runt om i världen genomför. Många gånger börjar allt med att de får en fråga av typen; ”Kan ni mäta luftfuktighet och temperatur i hela vår leveranskedja?”.

Digitalisering vs. Digitisering

Freddie Rinderud från Radar var förste talare och med metaforen – Den perfekta stormen – gav han oss en bild av digitaliseringens nya krav på infrastrukturen. Han menar att vårt ekosystem stått stilla trots teknikens snabba utveckling. Men med den väderrelaterade metaforen säger Freddie att det just nu pågår tre olika ”stormar”, nämligen:

  • Kravet på digital innovation
  • En ny teknisk era
  • Industrialiseringen av IT

och de ger tillsammans kraft åt – Den perfekta stormen.

Fortfarande är det många företag och myndigheter som säger sig ha digitaliserat sin verksamhet men bakom ytan är det samma gamla manuella processer och rutiner som används. Att ändra gränssnitten mot kunderna så att de kan beställa varor och tjänster via en webbsida är inte att digitalisera verksamheten om man fortsätter att använda manuella rutiner för att verkställa beställningen. Om kunden genom att använda Mobilt Bank-Id kan logga in för att följa sitt ärende hos en myndighet är det lätt att få en känsla av att verksamheten är digitaliserad. Men skenet bedrar många gånger, menar han.

Automation är målet

Freddie visar oss följande bild:

”CIO:s uppdrag är att flytta saker åt vänster, bl.a. på grund av kostnadsskäl”, säger Freddie. Allt som går att automatisera bör automatiseras. Då uppnår man en verksamhet där det mesta är förutbestämt, generiskt, standardiserat, universellt och massproducerat. Det kan möjligen låta lite tråkigt men I takt med att tekniken utvecklas är det en kostnadseffektiv väg att gå. Antalet oönskade överraskningar minskar också.

Han berättar att undersökningar visar att andelen som avsätts för publika molntjänster i IT-budgetar växer lavinartat. År 2014 var det 1 % och 2017 var det 2,9 %, alltså tre gånger så mycket. Ett antal CIO:s fick frågan om vad de förväntade sig att andelen kommer att vara år 2020 och svaren hamnade i spannet 27 – 32 %! När IT-ekosystemen är helt industrialiserade förväntas andelen bli 40 – 50 %. Då ska vi även komma ihåg att den totala IT-budgeten bara blir större och större.

GDPR, som bara är några månader bort, kommer sannolikt att ge en kortsiktig nedgång för publika molntjänster tror Freddie. Men det nya leverantörslandskapet går inte att stoppa och hans slutsatser blir då följande:

  • Den traditionella affären eroderar
  • Lite av varje riskerar att bli inget av något
  • Våga utmana er strategiska huvudinriktning

IoT – Möjligheterna är obegränsade

Nikolai Warner, Channel Developer, på Arrow ECS gav oss en bild av hur ett verkligt projekt kan se ut. Han bekräftar den bild som Christian gav oss tidigare, nämligen att det ofta börjar med en fråga om vad Arrow med sina komponenter och sensorer klarar av.

Vi går mer och mer mot paketerade lösningar. Som ett exempel nämner Nikolai att många kommuner idag har många fristående IoT-system och behovet av paketeringar växer.

Han berättar om ett konkret projekt där Arrows kund var ett företag i transportbranschen. De kände ett ökat krav från sina kunder att de kunde påvisa att kylvarorna hade rätt temperatur under hela transporten. Utifrån detta behov utvecklades en paketerad IoT-lösning (Internet of Things). Temperaturen och luftfuktigheten i lastbilarna mättes konstant under hela kedjan av transporter. När lastbilarna parkerade vid lastkajen blev de automatiskt ”avlästa” och informationen skickades vidare för att sedan på ett användarvänligt sätt kunna analyseras. Lösningen baserades på HPE Edgeline, Aruba Clearpass och Microsoft Azure.

Nikolai berättar vidare att under projektets gång stod det klart att lösningen även behövde vara mobil eftersom företaget ibland hyrde in andra typer av lastbilar samt ibland använde sig av tillfälliga lagerlokaler. Behovet av mobilitet löste de bl.a. med Arrow Connect och Splunk.

”I grunden är vi en distributör men vi har kompetensen runt lösningar som denna”, säger Christian Lindberg. ”Anledningen till att vi anordnar event som det här och berättar om våra projekt är att vi vill ha fler partners som hjälper oss att lösa kundernas utmaningar”, fortsätter han.

Att etablera sig utan att bygga på plats

Magnus Backman som är Teknikchef på VMware tog oss med på en resa in i molnet. Han började med att berätta att företaget fyllde 20 år häromdagen och att de var tidigt ute när det gäller virtualisering. Hans direkta uppmaning till alla kunder är att de ska ta fram en strategi för publika moln, om de inte redan har gjort det. Molnlösningar handlar många gånger om att kunna etablera sig i nya länder utan att behöva bygga eller hyra lokaler på plats. Det är även ett sätt att slippa anställa personal lokalt. Vi vill hjälpa våra kunder att få ihop helheten och göra ett omtag på den traditionella synen på datacenter.

Privata moln anpassas till kundens egna system och styrs av kunden medan publika moln är skalbara och har stordriftsfördelar. Hybrida moln har det bästa från båda världarna och är många gånger rätt väg att gå svarar Magnus när han får frågor om vilka molnmiljöer man bör välja.

Lösningar som räddar liv

Niclas Elding, Business Unit Manager, på Arrow ECS berättade för oss om några olika tillämpningar där Splunk spelar en viktig roll. I dag har vi en situation där maskin genererat data växer 50 gånger snabbare än data skapat av människor. Niclas visar en film om Dubais nya flygplats och berättar att flyget är en bransch där man genererar och analyserar enorma mängder data. Det handlar om allt ifrån säkerhetssystem på flygplatser med t.ex. ansiktsigenkänning till maskin genererat data från trafikflyg vilket kan vara så mycket som 5 GB/sekund.

När man har ett behov av att snabbt analysera stora datamängder är Splunk ett utmärkt verktyg. Det indexerar data och gör det mer förståeligt samt analysbart.

Niclas ger ett konkret exempel hämtat från den amerikanska militären. De har utrustat soldaternas uniformer med sensorer som läser av hälsotillstånd som t.ex. puls, kroppstemperatur, andning. I en stridssituation i ett stort geografiskt område är det givetvis otroligt viktigt att så snabbt som möjligt få information om var varje soldat befinner sig och hur de mår. Splunk sammanställer all data som sänds från soldaternas sensorer och presenterar det på ett visuellt sätt vilket underlättar när stridsledningen behöver ta snabba beslut om vilka räddningsinsatser som ska sättas in.

Ett annat intressant användningsområde är inom amerikansk tågtrafik. Niclas berättar att amerikanska godståg har utrustats med sensorer som skickar information om tåget. Ett godståg består av väldigt många vagnar och väger otroligt mycket. Med hjälp av informationen från sensorerna kan man t.ex. bedöma när ett godståg som är på väg över en höjd eller kulle inte behöver gasa mer. När det mesta av tågets totala vikt har kommit över högsta punkten sköter tyngdlagen resten.

Levererar upplevelser

Aruba är ytterligare en Arrow-partner som var på plats och de representerades av Neil Bronsdon. Han gav några intressanta exempel på lösningar där Aruba har varit delaktiga. Kombinationen av trådlösa nätverk och så kallade blåtandspuckar, Beacons, skapar oändliga möjligheter. Generellt sett kan man säga att dessa lösningar bygger på att den enskilde individen har gett sitt tillstånd till att få information till sin mobil baserat på var man befinner sig.

Ett exempel hittar vi på Disneyworld i Orlando, Florida. De har en premiumtjänst som bl.a. innebär att man ger besökarna information om hur kösituationen ser ut vid de åkattraktioner som ligger närmast den punkt som de för tillfället är vid. En annan service som man kan erbjuda är i samband med restaurangbesök på området. När besökaren kommer till restaurangen får de ett personligt bemötande eftersom restaurangpersonalen ser i sitt system att gästerna är på ingång och vilka de är. Därefter uppmanas de att sätta sig vid ett ledigt bord. Under bordet finns en blåtandspuck som känner av vem som har satt sig vid just det bordet. När serveringspersonalen kommer till bordet blir gästen tilltalad med sitt namn och kundupplevelsen blir mycket positiv.

Neil berättar också att med samma teknik kan man enkelt hjälpa besökare på San Francisco 49:ers gigantiska fotbollsstadium. De kan få en direkt guidning, i mobilen, till sin plats på läktaren och de kan få information om vilka toaletter och matställen som har kortast kö.

”För oss står det mer och mer klart att vi levererar upplevelser”, avslutar Neil.

I framtiden kommer allt att vara krypterat

Single Sign On är den digitala drömmen menar Åsa Persson från F5. Vi har funnits i 20 år och vår plattform används bl.a. av ett 25-tal av de nordiska bankerna, berättar hon.

Krypterad trafik är stort nu och i en nära framtid kommer allt trafik att vara krypterad förutspår Åsa. Till det kan läggas att 51,8 % av all online trafik 2016 generades av botar. Utvecklingen inom säkerhet har dessutom många gånger bestått i att man har skapat ett ny skydd varje gång ett nytt hot har upptäckts. Resultatet är att det finns alldeles för många olika isolerade öar i det stora ”säkerhetshavet”.

Roger Åström, Produktchef för Networking Tele2

Åsas slutsats blir därför att konsolidering är mycket viktigt. ”Stoppa så mycket som möjligt i så få plattformar som möjligt”, avslutar hon.

Tillsammans gör vi skillnad

Vi passade även på att byta några ord med Roger Åström från Tele2, där han är Produktchef för Networking.

Han är nöjd med eventet och säger att samarbete med, och ökad kännedom om, olika partners är en framgångsfaktor. ”Därför är det så givande att träffas i ett lite mindre format där det finns tid till samtal och erfarenhetsutbyte”, säger Roger. ”Alla partners behöver inte erbjuda allt men tillsammans kan vi det och det vinner alla på inte minst kunderna”, avslutar han.

Vi kan konstatera att ännu ett Arrow Executive Meeting har mottagits väl av alla inbjudna. Behovet av ett forum som detta är tydligt. Vi önskar Arrow all lycka med kommande event.