[KRÖNIKA] Artificiell intelligens är framtidens arbetssätt

AI lär sig snabbt ta över allt fler mänskliga arbetsuppgifter. Men det innebär inte att vi kommer att ersättas helt, det gör oss snarare mer effektiva.

Erling Harald Kvalheim, Norden- och Beneluxchef för Box

Artificiell intelligens (AI) är knappast någon framtidsdröm längre, inte ens i vår vardag. Vi inreder digitalt med Ikeas augmented reality-teknik och låter digitala assistenter som Amazons Alexa eller Google Home besvara våra frågor om vädret, spela musik eller höja temperaturen hemma. Vår kontakt mot företag görs allt oftare genom automatiserade chattbotar och på arbetsplatsen använder vi allt från dataprocessande till text-till-tal-applikationer. Samtidigt kan ingen förutspå hur stor inverkan AI kommer att få på våra liv, särskilt eftersom det går så snabbt. Men på kort sikt kan vi i alla fall göra kvalificerade gissningar på hur AI kommer att förändra vårt sätt att arbeta.

Fram tills alldeles nyligen användes AI enbart av ’digital natives’ som Google, Amazon eller Microsoft. Inget konstigt med det egentligen, eftersom deras affärsmodell bygger på enorma mängder data. Samtidigt visar en studie från McKinsey gjord under 2017 att endast 12 procent av företagen använder AI. Anledningen är i första hand att lönsamheten fortfarande är oklar, följt av för dyr utveckling eller för att fördelarna är för små.

Tillägg, inte ersättare

Samtidigt kan AI vara en enorm tillgång för människor. Idag förlitar sig alla organisationer på innehåll, oavsett om det handlar om kunddata, bilder, kontrakt eller textfiler. Men att kunna samarbeta kring dessa typer av dokument är ofta långt ifrån optimalt. Ta en marknadsavdelning som exempel, med tusentals produktbilder i arkivet. Att hitta den perfekta bilden kan däremot vara tidskrävande om metadata till dessa inte är enhetligt inskrivet. Eller kundserviceavdelningen som måste lyssna igenom timtals med inspelningar för att kunna ge rätt service. Eller jurister som manuellt måste skapa metadata för tusentals kontrakt.

Det är de repetitiva och processorienterade uppgifterna som hindrar folk från att göra sitt riktiga jobb och det är precis där AI kan göra livet enklare. Analysera marknadsavdelningens bilder, eller supportens inspelningar automatiskt och indexera dess metadata och logga alla eventuella ändringar. Kontrakt kan scannas eller fotograferas och laddas upp i molnet, där de automatiskt kombineras med korrekt metadata. AI gör hanteringen av innehåll, oavsett om det är dokument, video eller bilder, betydligt enklare och ger de mänskliga medarbetarna mer tid över till riktigt arbete.

Snabbare och mer produktiv

Produktiviteten hos företag kan tredubblas om åtminstone 80 procent av de repetitiva uppgifterna automatiseras, det visar en studie från University of London. Det är just där AI kommer in och det som allt handlar om i dagsläget. AI kommer inte att ersätta mänskligheten, utan underlätta för den. Dessutom gör en AI repetitiva uppgifter betydligt snabbare än en människa.

AI kan även snabba upp standardprocesser. Ta myndigheter som exempel, med processer som bidragsansökningar eller utskick av personbevis som kan automatiseras. Givetvis kommer det alltid att behövas mänsklig handpåläggning i enskilda fall, men för standardfallen kan AI göra jobbet betydligt snabbare. Trelleborgs kommun är ett fantastiskt exempel på nyttan AI kan göra på området.

Samtidigt spelar det ingen roll hur mycket forskning kring fördelarna med AI som görs, det är när tröskeln mot lönsamhet nås som succén och användarbredden kommer. Det är ditåt utvecklingen från alla stora bolag pekar. Samtidigt är en stor stoppkloss rädslan för nya tekniker och hur de sägs ta ditt jobb. Men när teknik används rätt är det knappast en fiende, utan en vän. Teknik är inte kapabel att ta över det kreativa och känslorelaterade, men det kan hjälpa oss sortera bort det tidsslukande standarduppgifterna så att vi kan göra mer nytta. Där har du poängen med AI både nu och genom den överskådliga framtiden.

Erling Harald Kvalheim, Norden- och Beneluxchef för Box