Aruba introducerar molnbaserad styrning av beacons
Hem LEVERANTÖRARUBA Aruba introducerar molnbaserad styrning av beacons

Aruba introducerar molnbaserad styrning av beacons

Publicerat av: Redaktionen

onuxmckswr8owkk7rms1

Aruba, ett Hewlett Packard Enterprise företag (NYSE: HPE), introducerar nu nästa generations lösningar inom Aruba Mobile Engagement, som är Arubas lösning för beacons och positionering. Bland annat ingår nu marknadens första molnbaserade beaconstyrning, som även inkluderar analysmöjligheter och klarar av att hantera Wi-Fi-produkter från andra leverantörer.

 Aruba Mobile Engagement introducerades i slutet av 2014 och använder sig av Aruba Beacons och mobilappsplattformen Meridian för att underlätta för organisationer som vill skapa engagemang med sina kunder eller hjälpa medarbetare att arbeta effektivt. Bland de organisationer som använder produkten kan nämnas Levi’s Stadium i San Francisco och Orlando International Airport. Genom att interagera med besökare via deras mobiler, baserat på deras position på platsen, kan Aruba Mobile Engagement hjälpa besökarna och öka intäktsmöjligheterna för företaget som står bakom.

Allt eftersom Aruba Mobile Engagement växer i popularitet har installationer i allt större skala installerats. Detta ökar komplexiteten för IT-ansvariga, och därför har nya Aruba Sensor utformats för att kunna göra något åt detta. Den kan hantera administreringen av alla beacons från ett enda verktyg och kan på så sätt spara mycket tid.

Molnbaserad styrning av beacons

Nya Aruba Sensor är avsedd för Internet of Things (IoT) och kombinerar en liten Wi-Fi-klient och en Bluetoothsändare. Den ger möjlighet att fjärrstyra beacons i befintliga nätverk där det finns produkter från flera leverantörer. För IT-avdelningen innebär det en enklare och betydligt mer kostnadseffektiv hantering och gör det möjligt att övervaka bland annat batteritid, energiinställningar och programuppdateringar för varje beacon.

Orlando International Airport som varje år välkomnar nära 38 miljoner resenärer implementerade Aruba Mobile Engagement i slutet av 2014. Sedan dess har deras mobilapp laddats ner mer än 26 000 gånger.

”De mer än 1 200 Aruba Beacons som finns utplacerade i våra terminaler har gett oss möjlighet att erbjuda resenärerna inomhusnavigation till incheckningen, gaten, bagageutlämningen och massor av andra platser så som hissar och toaletter”, säger John Newsome, IT-chef för Greater Orlando Airport Authority. ”Vår mobilapp ger inte bara resenärerna möjlighet att navigera och viktig flygplats- och flightinformation utan hjälper också till att öka försäljningen i våra butiker på flygplatsen. Detta sker genom att kunderna kan se butikernas läge och länkas vidare till deras hemsidor. Där kan de få mer detaljerad information om erbjudanden och restaurangmenyer. Eftersom så många resenärer nu förlitar sig på mobilappar är exaktheten och tillförlitligheten hos den information som vi levererar av största vikt. Idag måste vår IT-personal övervaka alla beacons manuellt för att säkerställa noggrannheten. Detta är betungande för ett så omfattande nätverk. Med den nya Aruba Sensor kommer vi att kunna hantera våra beacons på distans, vilket sparar värdefull tid och IT-resurser. ”

Se framstegen i analysverktyget

Antalet IoT-installationer förväntas öka, och det samma gäller jobbrelaterade mobilappar. Detta gör att en sömlös interaktion mellan mobilappar och IoT blir allt viktigare. Att veta vem som är ansluten, deras position och den typ av enhet de använder är användbara verktyg för att göra dessa interaktioner enkla. För att ge företag överblick över användningen har Aruba infört analysmöjligheter som kan mäta hur användningen ser ut.

En partner till Aruba, Robin, levererar exempelvis en intelligent, centraliserad bokningsapp för konferensrum. Denna låter företag förenkla schemaläggningen av möten, för att förbättra produktiviteten på kontoret. Appen använder platsinformation för att automatiskt uppdatera deltagarnas kalendrar och använder närvaroinformation i realtid för att uppdatera vem som faktiskt deltar i mötet. Genom att använda Robin kan företag eliminera dubbelbokningar, ta bort mötesbokningar som inte är aktuella och hjälpa dem som har svårt att hitta till konferensrummet.

”Vårt bokningssystem ger, i kombination med Meridian, en komplett lösning för överblick över mötesrummets tillgänglighet, utrustning och plats ”, säger Sam Dunn, VD, Robin. ”Tillsammans kan vi hjälpa människor att hitta rätt verktyg vid rätt tillfälle, så att de kan göra ett bättre arbete. ”

HP Enterprise tjänster

Eftersom IoT–installationerna blir allt större ökar också komplexiteten. HP Enterprise är experter på att få många leverantörers produkter att fungera tillsammans. Detta minskar risken för att något går fel och minskar även tiden det tar att få igång en ny installation. Tjänsterna hjälper till att sammanföra viktiga delar i en IoT-lösning, inklusive strategi, design, implementering, integration och optimering av Aruba WLAN och Mobile Engagement-lösningar.

Pris och tillgänglighet

Aruba Sensor AS-100 är möjlig att beställa från den 2 december 2015

Resurser

Kundcase om Orlando International Airport: https://youtu.be/pAnTxvIKP6c

ISV och CADA partnerprogram: http://meridianapps.com/partners/

Aruba Mobile Engagement Blog: http://nfarina.com/post/134354260483/indoor-location

HPE tjänster: https://www.hpe.com/services

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00