Många vill vara med när smb-marknaden för wlan-lösningar växer. Ruckus och Meru har redan tagit klivet. Nu gör även Aruba med sverigechef Maria Tiderman det.
Aruba är knappast leverantören som mindre företag går till i första hand. Prislappen brukar vara i saftigaste laget och leverantörer som Ubiquiti och Zyxel kanske legat närmare till hands. Nu blir det ändring, hoppas i vart fall Aruba själva, när de utvecklar sitt partnerprogram för att locka just mindre kunder och återförsäljare som vänder sig till dessa.
– Vi har sett ett ökat intresse från små och medelstora företag i fråga om Aruba Instant. Att Arubas lösningar blivit ett intressant alternativ för en ny kundkategori är en trend som vi förstås gärna vill kunna följa med i och då behöver vi ge ett bättre stöd till våra partners som arbetar mot dessa företag, säger Maria Tiderman, Sverigechef på Aruba Networks.
Ny stödfunktion
Det är främst produkterna i deras så kallade 200-serie som driver den här utvecklingen och leverantörens EMEA-kanalchef Frederic Saint-Joigny säger att de ser ”hundratals återförsäljare som växer” med den typen av produkter och kunder. Man inrättar nu en särskild stödfunktion, ett så kallat kompetenscenter, för den här kategorin.
– Med ett centraliserat kompetenscenter för detta segment kan Aruba ge en enkel, tillgänglig support för existerande och nya partners. Kompetenscentret använder lokala språk och kan ge support via telefon, e-post och chatt, säger han.
Aruba är inte ensam bland de klassiska enterprise-leverantörerna om att vilja ta en del av den växande smb-kakan. Under förra året lanserade konkurrenten Ruckus produkter som vänder sig till segmentet, under varumärket Xclaim. Även Meru Networks börjar vända sig mot mindre kunder.