Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Aruba-vd: ”Vi måste växa tillsammans med våra partner”

När världen och användare blir alltmer mobila vill Aruba Networks leverera tekniken. Och allt fler låter dem göra det.

Aruba Networks har fattat vad det handlar om. Människan vill vara fri. Fri att röra sig. Fri att välja arbetsverktyg. Fri från tekniken. Hon vill leva i en värld som ger henne tillgång till det hon behöver. Utöver mat, kärlek och närhet också information och allehanda tjänster i sina mobiltelefoner och surfplattor.

Maria Tiderman, Aruba Networks

Maria Tiderman är Aruba Networks kvinna i Sverige.

Aruba Networks / fakta
Verksamhet: Utveckling av teknik och produkter för nätverksinfrastruktur anpassad för mobila användare.
Etableringsår: 2002, Sverige-kontor sedan 2007
Huvudkontor: Sunnyvale, Californien, USA
Grundare: Keerti Melkote and Pankaj Manglik
Omsättning: 600 milj dollar (2013)
Rörelseresultat: -32,6 milj dollar (2013)
Antal anställda: Cirka 1200 (2012) varav snart 9 i Sverige
Största partner i Sverige: Network Services, Tieto, Hoist, Ricoh, Cygate, IPnett

Möjligen har de också fattat att många människor vill åtnjuta hög social status, eller ge intryck av att de gör det. Kanske är det därför det svenska huvudkontoret hyr in sig på vad som måste vara ett av flottaste kontorshotellen i landet. Innanför dörren sväller skinnfåtöljer.

Personalen i receptionen – som för övrigt består av ett tungt bord i mörkt träslag – har en utstrålning som antyder att de tjänar minst lika mycket som kvinnan jag möter rimligen gör. Hon heter Maria Tiderman och är sverigechef för Aruba Networks. Lite senare, när vi pratar om lönsamhet och leverantörens styrkor ska hon referera till Rolls Roycer.

Växer med röda siffror

Det tycks gå bra nu, utbrister man inombords. Bra för Aruba i Sverige och i världen. Här ökar deras försäljning med i runda tal 30 procent årligen och på global nivå ökade man med 16 procent mellan 2012 och 2013.

Men siffrorna längst ned lyser ännu röda. Bolaget lägger en stor del av intäkterna på marknadsföring och teknisk utveckling. Och trots att Maria Tiderman framhåller just tekniken och deras egen utveckling lägger man nästan dubbelt så mycket pengar på marknadsföring. Räknat i procent av försäljningen handlar det om 38 procent (FY 2013). 23 procent går till teknikutveckling. Sammantaget innebär det att Aruba Networks under 2013 la 370 miljoner dollar på de två områdena samtidigt som de hade en försäljning på 600 miljoner. Proportionerna stämmer för flera år bakåt.

Leverantören är ännu inte särskilt stor här i norr. Varken sett till den egna organisationen eller till partnernätverket. Man är ju för all del uppstickare, men man växer även här.

– Jag har precis rekryterat en SE [tekniskt säljstöd, reds. anm.]och kommer att ta in ytterligare två säljare under året. Så då blir vi nio personer som jobbar mot Sverige, säger hon när vi kommit in i konferensrummet med fönster som vätter mot Kungsgatan i Stockholm.

Ingen ö i Västindien

Nio personer alltså. Men man ska betänka att de är relativt nya i gamet. Om du hade frågat någon tekniker hos en slutkund vad Aruba var för något för två år sedan hade svaret möjligen blivit ”en ö i Västindien” (om ens det). Idag associerar de flesta namnet till leverantören.

Så tror i vart fall Maria som själv klev in i rollen som sverigechef hos Aruba oktober 2012.
– Det har verkligen hänt jättemycket kring oss under de senaste två åren. Vi har skapat mycket brus och det har blivit ett väldigt stort intresse för oss, både i branschen i branschmedia.

Hon blir vid något tillfälle tveksam kring vilken tidning jag kommer från. Blandar ihop mig med någon annan. Det ”har varit så mycket folk från [mediaföretag] här, mest säljare och det är eventförfrågningar och uppföljningsmöten efter event och en massa annat”.

Jodå, det är mycket nu, som Stefan Sauk upprepade gång på gång i SVT:s Tillfälligt avbrott.

Filed in: Aruba, Reportage Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved