Åsikt: Våga bygg ditt varumärke!

Wahid Raziullah på återförsäljaren Datanova uppmanar till varumärkesbyggande. Något som ofta glöms bort framför allt av mindre aktörer.

Wahid Raziullah, Datanova
Wahid Raziullah, Datanova.

Att bygga upp ett varumärke på marknaden idag är inte det lättaste. Men det är faktiskt inte heller särskilt svårt om du bara känner till några av de grundläggande delar som krävs för att uppnå ett starkt varumärke.

När någon bygger ett varumärke kan det lätt uppfattas som att det görs massreklam  överallt och alltid och att avsändaren inte slår sig till ro förrän man spräckt marknadsbudgeten tre gånger om.

Så kan man visserligen göra, men den effekt jag pratar om får man med några andra knep. Det handlar om att stärka sitt varumärke med förtroende och relationer och visa närhet till andra attraktiva varumärken som du vill förknippas med.

Här är några enkla punkter som du inte bör missa om du har siktet inställt på att lyfta ditt varumärke högre än andra.

Var annorlunda och unik i din profil. Gör inte misstaget att inspireras alltför mycket av konkurrenternas utseenden för att passa in i branschen, risken är då större att du istället drunknar i den och inte syns för någon.
”Keep your friends close, and your vendors closer”.

Samarbeta med dina leverantörer och varumärken du vill förknippas med. Visa kopplingen, och var inte blyg för att skryta om dessa kanske aningen mer om just din verksamhet. För jag lovar att du kommer bara att erhålla en positiv smitta av deras varumärke till ditt varumärke.

Innovation! Det som gör ditt varumärke är dina innovationer. Var en idéspruta och uppfinn gärna hjulet flera gånger, men på ditt eget sätt.

Var kritisk till din idé och fråga kunderna vad de vill ha, hela tiden, om och om igen. Sluta aldrig med det, och anpassa dig efter dem, konstant.

Prova en annan kavaj (eller kjol) ibland. Ta en kritstreckad istället för en helsvart.

Prova annorlunda varianter att visa upp ditt varumärke på, men bara kortsiktigt, för att sedan återgå till ditt vanliga jag. Det som händer är då att kunder som tidigare sett förbi dig kanske faktiskt har SETT dig i din nya skepnad, och nu även följer dig tillbaka i din traditionella.

Att bygga varumärke kan liknas vid Lego-byggande. Det är roligt, färgrikt och du har kontrollen. Du bygger själv upp din kreation och du byter själv inriktning på den. Blir det inte som du vill, bygg upp en ny. Det är ju trots allt du som håller de lösa bitarna i handen.

Wahid Raziullah, Datanova Servicepoint

Post Comment