Atea siktar högre med tjänster
Hem ÅTERFÖRSÄLJAREATEA Atea siktar högre med tjänster

Atea siktar högre med tjänster

Publicerat av: Redaktionen

Du kan knappt ta ett steg i kanalen utan att någon ropar ”Tjänster!”

. Det är där lönsamheten finns. Det är det kunderna vill ha. Och det är väl ingen hyggligt vaken figur i kanalen som har missat trenden. Men det är en sak att säga, en annan att göra. Därför har IT-Kanalen givit sig ut på jakt efter goda exempel. Det vi fann var så gott att vi såg oss nödgade att etablera en artikelserie i ämnet. Här får du del 3, där Atea berättar om sina tjänstesatsningar. Tidigare har vi skrivit om IT Gården och B2B IT-partner i serien.

tjaenster-500px

Jätten Atea står redo med 40 tjänster och räknar med att efterfrågan ökar sakta men säkert.

De stora återförsäljarna är på gång att ta över it-chefens ansvar när nya tjänstebaserade it-koncept rullas ut. I alla fall hos de mindre it-avdelningarna. Och den utvecklingen står Atea redo för.

– Vi har rustat oss med ett 40-tal funktionsbaserade tjänster. Fler tjänster ska rullas ut. Vi har en lång historia av att kunna ta ett helhetsansvar för en verksamhets it-miljö, säger Ateas Johan Ripe, chef för Atea outsourcing services.

Att it-avdelningarna – framför allt på mindre och mellanstora företag – omdanas i ett rasande tempo råder det ingen tvekan om. Outsourcingföretag har lockat länge. Och så sjösätts allt fler tjänster kring Software as a service. Saas. Det innebär att det blir allt enklare för anställda att beställa färdiga it-tjänster utan att ta vägen via sina it-avdelningar.

Standardiserade

Ateas tjänster, it som funktion som Johan Ripe vill uttrycka det, är ofta molntjänster, men inte alltid.

De flesta av Ateas tjänster är standardiserade. För användare kan det vara kollaborationsverktyg som e-post, Sharepoint, Lync, videokonferens och ip-telefoni som tjänst, eller desktoplagring liknande Dropbox.

Därtill erbjuder Atea möjligheten att publicera publika molntjänster från andra leverantörer. Även hårdvara, som bärbara datorer, surfplattor, och smarta telefoner kan köpas som tjänst.

– Iaas är ett snabbväxande område för oss. Det handlar om serverkapacitet, lagring, backup, övervakning av servrar eller drift av applikationer, säger Johan Ripe.

För att storsatsa på tjänster har Atea kompletterat med it-arkitekter och byggt ett molndatacenter i Umeå. Via centret erbjuds både privata och publika molntjänster.

Att sälja it som funktion är inte jämförbart med klassisk outsourcing, menar Johan Ripe. I en outsourcingaffär är det vanligt att kundernas serverparker flyttas till leverantörernas drifthallar eller så tar leverantören över driften på plats med kundernas it-personal.

Funktionstjänster innebär att kunderna inte äger infrastrukturen som används. Man hyr tjänsterna med möjligheten att skala upp eller ned antalet arbetsplatser, datalagring eller andra behov.

Hur prissätter ni?

– Varje kund betalar för vad de använder. Det kan vara per användare, resursutnyttjande eller gigabyte, säger han.

Tar tid

Ännu är Ateas affärsområden som återförsäljare av hårdvara, licenser och systemintegration ryggraden, medan funktionstjänster står för en liten del av den totala omsättningen. Satsningen började för fyra år sedan.

– Det är nu vi ser att efterfrågan ökar sakta men säkert. Det stora genombrottet kommer absolut men det tar tid, säger Johan Ripe.

De närmaste åren lär det bli en mix av olika lösningar hos kunderna. Förutom att behålla delar av it i huset används privata och publika moln eller hybridmoln.

Vad ger det för marginaler?

– Genom funktionstjänster ökar vi försäljningsvärdet på det vi säljer genom att vi tar ett större kundansvar under en längre tid. Med ett större förädlingsvärde får vi upp våra vinstmarginaler, säger Johan Ripe.

Vilka är kunderna?

– De finns i alla branscher. Ju större kunder desto mindre benägna är de att fullt ut satsa på att köpa it som tjänster, säger Johan.

Det beror på att de större etablerade företagen i regel har en uppsjö komplexa it-system, egenutvecklade och integrerade. Och systemen, framför allt hos banker, är belamrade med säkerhet och det vill man inte börja peta i. De har också stora it-avdelningar på plats.

– När större organisationer efterfrågar it som tjänst vill de ofta ha specifika funktioner vid olika tillfällen. Då uppnår de leveransens skalfördelar, säger han.

För de företag som har verksamhetsnära, ofta nischade och egenutvecklade applikationer finns olika alternativ enligt Johan. Om kunden inte vill fortsätta att drifta applikationerna kan de lägga ut driften till Atea som då tar ansvaret för att applikationerna hålls tillgängliga för användarna.

Utvecklingen och förvaltningen av applikationen kan också köpas som funktion men än så länge inte hos Atea.

Köpsug hos mindre

Ett större tjänstebehov finns hos de mindre- och mellanstora företag. Det är hos dem de stora förändringarna sker.

Satsningarna görs oftast då deras system och hårdvara går mot slutet av sin livslängd.

– Enklast att köpa it-tjänster har nystartade verksamheter, de som inte har någon it-utrustning alls, säger Johan.

Vad erbjuder Atea som ingen annan gör?

– Många kan i olika grader erbjuda it-tjänster men få kan ta ett helhetsansvar som vi kan. Det är då vi vinner. Vi har en stark förankring på marknaden och finns nära kunderna.

Microsoft säljer molntjänster direkt till slutkunder. Det kan leda till att Atea och Microsoft slåss om samma kunder med samma tjänst. Johan Ripe håller inte med om att det är ett problem.

– Vårt erbjudande möjliggör snarare att Microsofts tjänster lättare kan nyttjas av våra kunder genom vi adderar värden ovanpå Microsofts erbjudande, säger han.

Hur menar du då?

– Om kunderna ska köpa molntjänster från olika molnleverantörer har de ingen som tar ett helhetsansvar och ser till att det alltid fungerar, säger han.

Vad är svårast med tjänster?

– Att ge en hög kvalité till en så låg produktionskostnad som möjligt. Vi kan så ett frö men inte vara för ivriga att sälja tjänsterna. För kunderna är det en mognadsprocess. Satsningarna på tjänster görs när det är rätt tid för dem.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00