Atea-vd: Utmaningen ligger i att flytta våra kompetenser

Carl-Johan Hultenheim, Atea
Carl-Johan Hultenheim, vd Atea Sverige.

Atea går som tåget. Fortsättningsvis. De har precis rapporterat Q3 där omsättningen ökade med 14 procent och resultat med inte mindre än 47 procent.

När IT-Kanalen frågar vd Carl-Johan Hultenheim vilket område som är tågets lok får vi ett svar som nog är mumma för Atea själva, men tämligen tråkigt för rubriksättaren.

– Vi ser faktiskt en ganska jämnt fördelad ökning inom alla områden.

Men en närmare titt avslöjar att hårdvara faktiskt ökar mer än snittet, 18 procent mot totalen 14. Det som driver den försäljningen är främst en ökad efterfrågan på lösningar inom mobilitet.

Tjänster går också bra. Fortsättningsvis. Området funktionstjänster ökar med cirka 20 procent och följer därmed trenden sedan flera kvartal.

– Steg för steg ökar vårt ansvar hos flera av våra kunder i och med att vi tar ansvar för delar av deras it-stöd eller för hela arbetsplatsen.

Ökade krav från verksamheten gör att det som Atea kallar hybrid-it växer, det vill säga en it-miljö som utgörs av en kombination av interna och externa tjänster i olika form. Och det i sin tur är vad som skapar den största utmaningen för bolaget: att ”flytta kompetenserna” som Carl-Johan Hultenheim säger.

– Det finns expertområden idag som inte kommer att vara särskilt intressanta om några år, som Exchange exempelvis, när en större del av it ligger som funktioner i molnet. Istället måste vi då stärka oss inom andra områden, som federering – alltså hur man får ihop tjänster från olika håll, och säkerhet där kraven förändras.

Ser du förändringen som många talar om mot att en större andel av it köps av verksamheten?

– It har alltid varit en stödjande del för verksamheten och det jag framför allt ser är att många CIO:er nu har bestämt sig för att vara med och driva affärsutvecklingen, och digitaliseringen och transformeringen av affärsprocesser.

För övrigt kommer Atea föra samman CIO:er och företagsledare under konferensen ”Digitala strategier” den 10 december i Stockholm, för att ytterligare ge bränsle åt den utvecklingen.

Carl-Johan Hultenheim talar förresten hellre om möjligheter än utmaningar. Den stora, övergripande möjligheten handlar om hela partnerledets roll i näringslivet.

– Svenska företag kommer i allt högre grad att behöva en stadig partner att hålla i handen när de utvecklar sina verksamheter där it får en allt mer kritisk roll, säger han.

 

Post Comment