AVG lyfter i Sverige – vill hjälpa partner mot tjänstemodell

Mike Forman, AVG Business
Mike Forman, AVG Business.

Säkerhetsleverantören AVG ska ta sig in på den europeiska företagsmarknaden och ser Norden som en nyckelregion. Deras primära mål nu är att lära partner sälja säkerhet som tjänst.

Säkerhetsleverantören AVG vill slå sig in hos företag och bjuder nu in partner att vara med på resan. Den 7 maj samlade de ett 20-tal av dem under en eftermiddag där budskapet var klart: vi hjälper er att ställa om från licenssälj till tjänstesälj.

– Vi vill hjälpa partner att ta steget från den klassiska break-and-fix-modellen till en MSP-modell, säger Mike Forman, chef för AVG Business, på telefon från Malmö där partnerträffen hölls.

Norman ger flygande start

De är ett 20-tal partner i Sverige idag, och 10 000 globalt understryker Mike Forman. Förvärvet av Norman i slutet av förra året ska hjälpa dem att få ett rejält fäste på den europeiska och nordiska marknaden.

– De hade samma vision som vi, att fokusera på företagskunder genom kanalen. Därför ser jag att förvärvet ger oss en bra start – i synnerhet med tanke på att det också gav oss partnerrelationer.

Mycket mer än antivirus

Att de kliver in i en tämligen turbulent miljö, med Symantec som delar bolaget, Kaspersky som har stängt sitt nordenkontor och Sophos som lägger stora resurser på expansion, ser han inte som något problem eller utmaning. ”Vi befinner oss själv i förändring”, konstaterar han.

– Vi gör mycket mer än antivirus nu, utvecklar andra sätt att leverera tjänster så att våra partner får en plattfom som låter dem bygga en affärsmodell kring managerade tjänster i stället för licensförsäljning.

Post Comment