Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

B2B IT-partner: Bättre liten och snabb än stor och långsam

Du kan knappt ta ett steg i kanalen utan att någon ropar ”Tjänster!”. Det är där lönsamheten finns. Det är det kunderna vill ha. Och det är väl ingen hyggligt vaken figur i kanalen som har missat trenden. Men det är en sak att säga, en annan att göra. Därför har IT-Kanalen givit sig ut på jakt efter goda exempel. Det vi fann var så gott att vi såg oss nödgade att etablera en artikelserie i ämnet. Här får du del 2, där B2B IT-partner berättar om sin gyllene resa med tjänster som bränsle. Tidigare har vi skrivit om IT Gårdens tjänsteframgångar.

Johnas Hartmann och Jonas Danielsson, B2B IT-partner

Johnas Hartman och Jonas Danielsson på B2B IT-partner. Foto: Johan Cooke

Redan för drygt fyra år sedan rivstartade B2B IT-partner sin tjänsteförsäljning. Satsningarna har blivit lokomotivet som driver återförsäljarens tillväxt i raketfart.

Ett kontor i Solna, 36 anställda och fokus på företagsmarknaden. Och B2B IT-partner växer. Av egen kraft och i raketfart. Drygt 212 miljoner kronor i omsättning 2012. Och hela 279 miljoner kronor i fjol. Svarta siffror på sista raden. Uppsvinget lär fortsätta länge till, säger Jonas Danielsson, vd på bolaget:

– Det är egentligen inga gigantiska skillnader på vad vi och vad våra direkta konkurrenter levererar till kunderna. För att bli framgångsrika på en stentuff marknad måste vi vara starkare på andra saker, säger han.

Jonas Danielsson sticker inte under stol med att det låter som floskler: nyckeln är kundfokus, att fullt ut utgå från kundernas behov. Och att snabbt anpassa leveranserna när nya behov spirar.

B2B IT-partners mest snabbväxande områden är att erbjuda it-tjänster som delas in i tre affärsområden. Den första är produktförsörjning och logistiktjänster kring pc, skärmar, surfplattor, smarta telefoner och kassasystem. Det andra är logistiktjänster kring infrastrukturprodukter. Det tredje tjänstebenet är att erbjuda molntjänster kring infrastructure as service, Iaas.

Egen logistikanläggning

I egna lokaler finns ett logistikcenter där man syr ihop prylarna efter kundernas önskemål. När det gäller logistiktjänster kring pc, skärmar och relaterad utrusning handlar det om bland annat konfigurering, imagehantering och stöldskyddsmärkning.

– Kundprojekten kan rulla någon månad eller fler år. Många kunder vill att vi tar hand om hela deras pc-parker som utbyten och garantiärenden under produkternas hela livscykler, säger Jonas Danielsson.

Ännu snabbare växande affärsområden inom tjänster är produktförsörjningen och logistiktjänsterna kring infrastrukturprodukterna. Den här efterfrågan märkte B2B IT-partner redan för flera år sedan:

– Vi konfigurerar servar, monterar i rack och kopplar ihop lagringsutrustning, hårddiskar och switchar. Vi servervirtualiserar och bygger vdi-lösningar. Därpå erbjuder vi förstudier och föreslår hur kunderna kan utveckla sina infrastrukturer, säger Jonas.

Enkelt uttryckt levererar B2B IT-partner infrastrukturen för den prestanda som en kund behöver bygga under huven. Därefter är det andra it-företag som säljer eller utvecklar själva applikationerna ovanpå infrastrukturen.

Majoriteten av infrastrukturprodukterna landar slutligen i kundernas privata moln, eller i moln där kunderna i sin tur erbjuder molntjänster till sina kunder. Leveransadresserna kan vara i Sverige eller hos kundernas filialkontor utomlands.

Sortimentet är omfattande, drygt 540 000 artiklar. Majoriteten finns lagrat högre upp i kanalen hos distributörer och tillverkare. Drygt 80 procent köps från volymdistributörer som Ingram Micro och Tech Data. Många nischdistributörer som säljer it-säkerhet är också involverade.

Bred kundbas

B2B IT-partners kunder finns i brett spektrum inom både smb och enterprise-segmentet av marknaden. Det är både privata företag, organisationer som till exempel fackföreningar, och offentlig sektor.

Satsningen på att erbjuda molntjänster kring Iaas smög B2B IT-partner igång redan för fyra år sedan.

– Att vi var tidigt ute med att erbjuda Iaas i molnet har gynnat våra affärer. Hittills har målgruppen varit SMB-marknaden upp till 200 anställda. Nu ska vi skala upp satsningen för att kunna erbjuda tjänsten till betydligt större kunder, säger han.

Konkret handlar det om att erbjuda molntjänster inom lagring, servrar, backup, e-post och säkerhetsprogram för att nämna några exempel.

Nya satsningar väntar

För att kunna erbjuda Iaas till storkunder har B2B IT-partner ett samarbete med HP. Kunderna ska bland annat få tillgång till en portal där de enkelt ska kunna beställa olika tjänster inom Iaas. Framöver ska de även kunna beställa molnbaserade kontorsapplikationer.

Ni är knappast ensamma med tjänsteerbjudandet, hur sticker ni ut?

– Vi måste alltid stå på tå och göra det bättre än konkurrenterna. Löpande måste vi vidareutveckla vår kundleverans. Vi ser till att vara insatta i kundens it-miljö. Parallellt bygger vi på med nya kunskaper internt.

Men så säger väl de flesta i branschen?

– Ett kvitto på att vi visar framfötterna är att vi växer snabbt. Vår stora fördel är att vi raskt kan anpassa oss. Det är bättre att vara liten och snabb än stor och långsam.

Försäljningschefen Johnas Hartman fyller i:

– Vi bestämmer inte vad kunderna ska ha. I stället har vi en modell där våra inne- och utesäljare tar reda på vad kunderna verkligen efterfrågar. Sedan gör vi en affärsbedömning för att snabbt sjösätta lösningar för behoven. Vi kryddar med maximal service för att få nöjda kunder.

Filed in: Reportage Tags: , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved