Befria kunden från XP-mörkret!

Martin Silvén, Dell
Martin Silvén, Dell.

Har du kunder som sitter kvar med Windows XP? Då är det snarast din skyldighet att hjälpa dem därifrån, manar Martin Silvén på Dell. 

[publicerad i IT-Kanalen nr 3 2014]

Den 17 augusti 2001 lanserades Windows XP och har sedan dess varit en trotjänare för många svenska företag. Den 8 april avslutas supporten för XP och det har blivit dags att säga farväl till det snart 13 år gamla operativsystemet och anta morgondagens utmaningar.

13 år är förstås en evighet i it-världen och den teknik som då ansågs modern känns nu avlägsen och nästan främmande. Idag är det en självklarhet att ens smartphone ständigt är uppkopplad mot internet för att man när som helst och var som helst ska vara nåbar, och själv nå sin mail och sina nyhetsuppdateringar. Ser jag tillbaka till 2001 så krånglade jag med gprs och gjorde ett tappert försök att ta bilder med min mobilkamera på 0,3 megapixel.

Ständig uppkoppling ökar kraven

Men användarupplevelsen är bara en del av teknikutvecklingen som i grunden har förändrat hur vi idag arbetar. När vi är vana vid att ständigt vara uppkopplade och arbeta där vi befinner oss medför det även växande krav på våra arbetsplatser och deras it-miljöer för att vi ska kunna arbeta så effektivt och flexibelt som möjligt.

Det är här problem uppstår för företag som än idag använder Windows XP, som trots allt är utvecklat för en tidsålder som inte speglar dagens arbetsplatser och utmaningar. I februari rapporterade Gartner att försäljningen av surfplattor ökade med 68 procent under 2013 jämfört med året innan och förutspådde även en stark tillväxt av 2-i-1-enheter under 2014.

Det är en tydlig signal att vi rör oss mot ett mer mobilt och flexibelt arbetsliv där medarbetarna inte vill att tid, plats och enhet ska diktera arbetet. Det är en utveckling som inte kan realiseras med ett operativsystem utvecklat för helt andra utmaningar, det är som att korsa Atlanten i ett propellerplan.

Säkerheten utmanas

Men det är inte bara åldern på operativsystemet som är begränsande. Microsofts Security Intelligence Report visar att moderna operativsystem är avsevärt mycket säkrare än Windows XP och efter den 8 april försvåras utmaningen ytterligare. När säkerhetsuppdateringarna slutar komma sätts företags verksamheters informationssäkerhet på spel.

IDC menar även att it-avdelningar lägger 80 procent mer tid per år på administreringen av en XP-dator jämfört med en dator som har ett modernt operativsystem. Vilket är kostsamt och belastar it-avdelningen i onödan.

Idag behöver vi moderna operativsystem som kan ge anställda den frihet och flexibilitet de förväntar sig. Dina kunder behöver effektivisera sina it-avdelningar och ges möjlighet att arbeta proaktivt med it-miljön i stället för att släcka bränder. Dessutom behövs ett operativsystem som kan hålla företagsinformationen säker.

Du som återförsäljare och partner har ett starkt förtroendekapital och kan vägleda dina kunder ut ur XP-mörkret. Låt oss därför tillsammans hjälpa kunderna till rätt väg och rusta dom med modern teknik som står pall för dagens utmaningar och skapar konkurrensfördelar som inte var möjliga 2001.

Martin Silvén, produktchef för klienter på Dell Sverige

Post Comment