Betaltrenderna som förändrar köpupplevelsen 2018

Mobilen blir det nya betalkortet, butiksköerna försvinner, lojalitetskorten flyttar in i mobilen och större butiker investerar i teknik som innebär en mer personlig köpupplevelse.

Morgan Sellén, vd på Verifone Sverige

Du kan också räkna med att handlaren har full koll på dig redan när du kliver in i butiken. Verifone, leverantör av betal- och handelslösningar, spår vilka betaltrender vi kommer att få se under 2018.

– Handel och betalningar är inne i en spännande förändringsfas nu och hela köpupplevelsen kommer att förändras snabbare de kommande åren än någonsin tidigare, säger Morgan Sellén, vd på Verifone Sverige. Mobilen och kontaktlösa betalningar gör de gamla plastkorten överflödiga. Vi kommer få se fler funktioner i samband med köp och nya kringtjänster både för handlarna och för konsumenterna, som olika lojalitetsprogram, förbeställning, digitala kvitton med mera.

Fler sätt att ta betalt på för butiker – och för kunder att betala med

Mobila betallösningar växer snabbt i antal. Apple Pay som nyligen kom till Sverige spås en snabb tillväxt. Globalt växer användarskaran för Apple Pay med en miljon varje vecka. Molnbaserade betalningslösningar som Alipay öppnar upp nya möjligheter för både handlare och deras kunder. I takt med att den bakomliggande infrastrukturen och säkerheten för appar stärks, kommer också användningen att öka snabbt.

Innovativ teknik smälter samman köpupplevelsen i butik med upplevelsen online

Handlare blir alltmer omni-channel anpassade. Om varorna inte finns på hyllan, kommer kunderna att snabbt kunna få hjälp att se andra alternativ, storlekar och färger tillgängliga via en annan butik eller centrallager. Kassören eller kunden kan då beställa önskad vara direkt i butiken via till exempel mobilen eller en surfplatta. Alltfler större butiker kommer installera ”fyrar” (beacons), som vägleder

kunderna i butiken via deras smartphones. Större butiker kan då efterlikna mindre butikers mer personliga försäljningsupplevelse.

Kortare eller inga kassaköer

Kassapersonalen kommer att få nya arbetsuppgifter i takt med att kunderna slipper stå och vänta i kö för att betala. Fler butiker kommer att installera mobila kassor (PoS), där personalen kommer kunna ta emot betalningar var som helst på butiksgolvet. Trenden att konsumenter beställer till exempel sina matkassar över nätet för upphämtning i en butik på väg hem från jobbet kommer att öka.

Vi kommer inte att behöva mängder av lojalitetskort

Köp som genomförs med mobila tillämpningar kommer ha lojalitet- och mervärdestjänster integrerat. PoS-enheten kommer att känna igen lojalitetspoängen direkt genom ditt betalkort eller din mobiltelefon, vilket betyder att kunderna slipper ha flera kort som är kopplade till en specifik butik. Kundens orderhistorik, köppreferenser och leveransalternativ kommer lätt och säkert att kunna nås av handlare och konsumenter för att effektivisera betalningsprocessen.