Bildskärmstillverkaren EIZO växlar nu upp takten på den nordiska marknaden

Den japanska bildskärmstillverkaren EIZO växlar nu upp takten på den nordiska marknaden.

Per Hertz, vd på EIZO

Som en del i det arbetet har utsetts till ny vd för verksamheten i Norden. Per har en lång historia med EIZO och var tidigare produktchef på bolaget.

De senaste två åren har EIZO haft en kraftig tillväxt på den svenska marknaden med en volymökning på 75 %.

­– Det händer mycket spännande på marknaden just nu där köparna har blivit mer medvetna om skärmens betydelse både för ergonomi och hållbarhet, vilket sedan länge är två av våra fokusområden. Vi har till exempel hållit på med hållbarhetsfrågan sedan början av 90-talet och ser nu att tiden kommit i kapp oss där energiförbrukning och hållbarhet ofta är avgörande för valet av bildskärm, säger Per Hertz, nytillträdd vd på EIZO.

EIZO är ledande avseende skärmar som är flimmerfria, en funktion som bidrar till en bättre synergonomi med minskade nack- och ryggproblem som följd. Vidare tillhandahåller EIZO marknadens mest energisnåla bildskärmar med 5 års garanti.

– Med Per som vd är vi är nu rätt rustade för att fortsätta växa på den nordiska marknaden, säger Minoru Kontani, europachef på EIZO. Våra produkter och lösningar passar den svenska och nordiska marknaden som alltid efterfrågar både hög kvalitet och användarvänlighet.

EIZO har ett brett utbud av bildskärmslösningar för olika användningsområden; kontorsskärmar, skärmar anpassade för formgivning och fotoredigering, övervakning samt även medicinska skärmar.