Blogg: Captech Expo 2014

Här bloggar och videobloggar Henrik Rådmark under mässan. Nyaste inläggen högst upp. Så börja nedifrån!

Stefan Dahlqvist, Benq
Stefan Dahlqvist, landschef på Benq.

Benq testar marknad

I Benqs monter hittar vi förstås ett gäng skärmar. Men det är inte dem landschefen Stefan Dahlqvist visar först. Istället pekar han på en apparat som inte finns än. I vart fall inte på marknaden. Det är första gången han visar upp den och det är såvitt jag vet den första i sitt slag. Det är en elektrostatisk blåtandshögtalare. Poängerna med tekniken är generellt sett två. Nämligen bättre ljud i mellan- och diskantregistret, och tunnar format på själva högtalaren. Nackdelen är att basen inte blir särskilt tung, i synnerhet inte i Benq-högtalarens storlek. Därför rymmer den lilla manicken också en bashögtalare av traditionellt snitt.

Men än går den alltså inte att köpa. Stefan tror och hoppas att den blir tillgänglig i mitten av december, men tillägger att de behöver testa marknaden för den innan de fattar definitivt beslut.

– Mottagandet av de återförsäljare som har träffat oss här har varit över förväntan, faktiskt.

Det gäller också nästa lilla pryl han visar. En actionkamera med en twist. Själva kameran ser väl ut som de gör mest, om än i ett något mindre format än exempelvis marknadsledaren Gopro. Men bredvid den tronar ett armbandsur, som visar sig vara en bildskärm och fjärrkontroll till kameran.

– En Gopro sätter du på hjälmen och så hoppas du att den sitter i rätt vinkel. Med den här ser du bilden på handleden, och kan också starta och stoppa kameran från den.

Men han pekar också på nyheter på skärmsidan, där det mesta handlar om gaming. Fast på ena väggen hänger leverantörens första 70-tummare med touch. Och en trappa upp tronar diverser projektorer, för såväl hemmabruk som för större sammanhang. Montern är med andra ord välfylld.

Hur funkar mässan då? Har den varit bra?

– Det här är den enda mässan vi ställer ut på under året. Den är helt rätt för oss, vi träffar precis rätt återförsäljare.

_____

Daniel Pettersson, Smartsign
Daniel Pettersson, Smartsign.

Smartsign ökar hos Captech

Daniel Pettersson från svenska Smartsign har, liksom flera andra av de utställare vi pratat med, fått korn på flera nya möjliga återförsäljare. Visserligen är det inget skriande behov hos dem – de arbetar redan med ett 150-tal.

– Men det är klart att ju flera återförsäljare vi kan jobba med desto mer säljer vi, konstaterar han.

Smartsign utvecklar och säljer en plattform för digitala skyltar, ett område som jag tänker mig måste vara rätt tufft att konkurrera inom.

Vad är unikt med er produkt?

– Enkelheten för användaren, skulle jag säga.

Men säger inte alla leverantörer det?

– Nja, visst finns det andra system som också är hyggligt enkla, men många är det faktiskt inte.

Han gillar Captech och han gillar mässan. När man som dem sitter i Borlänge med ett 15-tal anställda är det svårt att nu ut till hela Sverige.

– Vi har jobbat med dem sedan 2010 och har ökat stadigt hos dem.

Nu ligger fokus för dem nu i hög grad utomlands. De har anställt folk i Finland, ska snart göra det i Tyskland och efter årsskiftet även i Storbritannien.

______

Tony Grass, Epson

 

______

Ola Smidvik, vd Halon
Ola Smidvik, vd Halon (mitten).

Oväntat många nya kontakter

Ola Smidvik på Halon är smått överraskad. Han hade väntat sig att få träffa gamla kända kunder och partner. Och det har han förvisso fått göra.

– Men vi har också fått 5-6 nya kontakter hittills, säger han. Klockan är inte mer fyra. Mässan håller öppet ytterligare tre timmar till.

Halon är göteborgskt, startade med brandväggar men säljer nu också lösningar för e-postsäkerhet. Och det är framför allt inom det segmentet affärerna växer. Så till den grad att bolaget nu expanderar internationellt. Målgruppen är mindre och medelstora företag, vilket är en del av förklaringen till varför de arbetat med Captech under många år.

Har du hunnit gå på något av seminarierna?

– Haha, nej, det har varit fullt upp i montern. Det var skönt att få sätta sig en stund nu faktiskt.

______

Mikael Johansson, Kingston

 

_______

Boo Bäckström, Salesonnet.
Boo Bäckström, Salesonnet.

Gillar konferenstelefonerna

Boo Bäckström från Salesonnet i Bohus är en veteran i åf-ledet. Hans företag sysselsätter fem person, de säljer främst till företag och la ner nätförsäljningen redan 2006.

Ok, så?

– Då började priskriget och vi ville inte vara med i det, utan gick över till att sälja mer tjänster. Främst mot företag men också mot privatpersoner.

En av hans senaste idéer i den vägen handla om datorkurser för pensionärer.

– Köper du en bärbar dator av oss får du tio timmar kurs i hur du använder den, säger han och berättar att idén växte fram tillsammas med PRO, som är en av deras kunder.

Har du sett något kul här?

– Det finns mycket intressant, inte så mycket nytt kanske men här får man ju en möjlighet att titta närmare på olika produkter.

Fast sen drar han upp ett visitkort ur fickan, från någon på SMS som säljer konferenstelefoner bland annat.

– Det hade en del intressanta produkter och vi säljer en hel del sådant till stora koncerner, så det kommer jag nog att gå vidare med.

____

Daniel Johnsson och Hamid Raziullah
Daniel Johnsson, Exertis Captech, och Hamid Raziullah, Datanova.

Öppnar snart nytt i Mölndal

När Hamid Raziullah från Datanova kommer gående över röda mattan (alla mattor är röda här) går det inte att ta miste på glädjen som strålar från honom. Vi får stopp på honom i höjd med Zyxels monter.

Varför är du så glad?

– Haha, kanske för att vi ska öppna ytterligare en butik om knappt en månad, i Mölndal, berättar han.

Det blir deras fjärde butik och den första i ett nytt koncept som han beskriver som ett slags franchise-dito.

– Vi öppnar som en shop-in-shop i en fotoaffär som har legat där i 70 år. De får in data och it i sitt sortiment – vilket de har velat länge – och vi får också faktiskt in foto hos oss.

Den nya butiken passar särskilt bra med tanke på avtalet som Datanova tog hem med Göteborgs stad, kring reparation av Apple-produkter.

– Då får de ytterligare ett ställe att lämna in och hämta produkterna på, konstaterar han.

Hur avtalet har fallit ut? Tio procents ökning av serviceaffären under september. Och det är inte bara avtalskunder som ringer, utan även flera andra.

– Det var en sådan ringar-på-vattnet-effekt vi hade hoppats på och nästan räknat med, säger Hamid.

Har du sett något spännande här idag då?

– Jag gillar Elgatos grejer, och andra tillbehör till Apple-plattformen. Men jag är mest här för nätverkandet, säger han.

 

Magnus Sarin, Kaspersky Lab

 

En timme innan öppning:

 

Post Comment