Blogg: På plats i soligt, blåsigt Cannes för Canalys-event

Nu är vi på plats i Cannes för att höra vad analysföretaget Canalys har listat ut sen sist, under evenemanget Canalys Channel Forum (CCF). Enligt förhandsinformation ska det handla om ITaas, it som tjänst alltså och hur kanalen tar till sig och utnyttjar det – och inte minst vilka utmaningar de ser.

Vi kommer också att få höra hur leverantörer som HP, EMC, Cisco, Lenovo och IBM ser på utvecklingen i kanalen.

Det rör sig om ett rejält event med över 1000 deltagare från kanalen. Det lär också ha bokats över 2500 personliga möten mellan kanalaktörer. Eventet pågår imorgon och på torsdag.

Större men inte fler

Enligt anaytiker Tim Shepherd har arrangemanget vuxit i år jämfört med tidigare. Inte i antalet besökare, men väl i antalet kanalpartner.

– Vi vill inte ha fler deltagare totalt sett, det skulle bli för svårt att hantera på ett bra sätt. Men nu har vi en bra mix mellan leverantörer och partner, säger han under det inledande pressminglet på JW Mariotts takterass.

Förra året höll de till i Barcelona. Att de nu har valt Cannes beror inte på att de vill stärka sin profil, enligt Tim Shepherd, utan helt enkelt bara på att de vill erbjuda lite omväxling.

Nytt för i år är att de ordnar tre olika CCF, mot tidigare två. Utöver det här i EMEA och det som även tidigare arrangerats för APAC har nu latinamerika tillkommit.

Canalys Channels Forum 2014
Rachel Brindley och Tim Shepherd på var sin sida om HP:s Emea-kanalchef Alessandra Brambilla.

 

 

 

Post Comment