När Strategy Analytics räknar antalet sålda smarta klockor under 2013 stannar verket på 1,9 miljoner och Galaxy Gear står som volymvinnare. Men mycket tyder på att det rör sig om betydligt färre enheter som verkligen har sålts till slutkund. Måste Apple visa vägen igen?
Samsung Galaxy Gear har placerat den koreanska tillverkaren i topp när det gäller försäljning av smarta klockor. Ingen större bedrift kanske med tanke på det tunna utbudet av dylika manicker. Det är analysföretaget Strategy Analytics som presenterar siffrorna bakom topplaceringen. Enligt dem såldes 1,9 miljoner sådana klockor under 2013 och av dessa stod Android-baserade modeller för 61 procent. Galaxy Gear stod alltså för majoriteten av dem. (Firefox-klockor (!) stod för en halv procent och ”övriga” för 38,5 procent.)
50 000 Galaxy Gear – inte 800 000
Och även om det inte finns skäl att ifrågasätta det förhållandet är det lätt att resa frågetecken kring de absoluta volymerna. Enligt Samsung själva såldes klockan i 800 000 exemplar under de två första månaderna efter lanseringen i september, vilket rimmar hygglig med totalsiffran från Strategy Analytics. Men andra källor, som refererats i Business Korea, hävdar att siffran snarare ligger på 50 000.
En lägre siffra än 800 000 stämmer också bättre med tanke på det svala mottagandet klockan fick. Kritiken handlade främst om att apparaten bara fungerade med ett begränsat antal mobiler och surfplattor, att batteritiden var låg, att antalet appar var minimalt och att själva klockan var klumpig att bära på armen.
Ett inte alldeles orimligt antagande är att Samsungs siffror anger antalet klockor som har nått kanalen, inte slutkund. Sammanfattningsvis är det med andra ord oklart om det totala antalet sålda ”slutkundssålda” klockor under 2013 verkligen landar på 1,9 miljoner. Hur som helst är smarta klockor en minimal affär idag (det såldes en miljard smarta telefoner under förra året). Kanske måste Apple än en gång visa vägen.