Blogg: svenska it-kanalen skapar internationella förebilder

parken-kopenhamn-av-cygate

När arenor it-utrustas har kanalen förstås en viktig roll. De två största projekten rör Skid-VM och fotbollsallsvenskan och ses som förebilder för internationella sportligor och -arrangörer.

Bluecom och Cygate. Två systemintegratörer som till synes är så olika som några kan bli. Nystartade Bluecom (nå, oktober 2013) har nio anställda och räknar med att omsätta 15 miljoner kronor under sitt första FY. Telia-ägda Cygate har 700 anställda och omsätter i runda slängar uppåt två miljarder.

Men de har något gemensamt. De har valts ut att bygga lösningar som förväntas bli internationella förebilder. I Bluecoms fall handlar det om en wlan-lösning – eller kanske kommunikationslösning är ett bättre begrepp – för Skid-VM i Falun nästa år. Enligt vd Robert Sjöholm har det uppdraget rönt stor uppmärksamhet från utländsk press och utländska sportaktörer, till del naturligtvis drivet av att en så liten systemintegratör får ett sådant omfattande uppdrag.

– Men framför allt handlar det förstås om lösningen. Den är unik på flera sätt och ställer höga krav på oss och de leverantörer vi jobbar med, säger han.

Nätet i Falun ska täcka en yta på tre gånger tre kilometer, klara att ta hand om 30 000 användare mer eller mindre samtidigt och inte minst vara stabilt som granit.

– Det är inte bara besökare som kommer att förlita sig på nätet, utan även säkerhetsföretag och andra som är helt beroende av att kommunikationen fungerar klanderfritt hela tiden, säger Robert.

Lösningen bygger på Ruckus Wireless wlan-produkter och inbegriper också svenska Clavister som används för att möta säkerhetskraven.

Bluecom är förvisso inte alldeles nya i gamet, utan har redan en fot inne i sportvärlden. De har bland annat byggt wlan-nät för alla arenor i Svenska Hockeyligan (SHL). Visserligen handlar det om betydligt mindre installationer, men man har redan testat Skid-VM-upplägget under för-VM som hölls i mars år, då motsvarande lösning byggdes upp i mindre skala.

Robert låter oss också förstå att uppdraget redan givit ringar på vattnet och att de för diskussioner om nya projekt utanför Sverige. Mer än så vill han inte säga.

Cygate bygger fotbollsnät

Cygates förebildsbygge handlar också om sport. Under drygt tre år ska de utrusta alla 32 arenor som är anslutna till Svensk Elitfotboll med teknik för kommunikation. Även här är givetvis kraven höga. Exempelvis ska näten kunna hantera i 60 000 samtidiga användare.

Först ut är Malmö FF:s Swedbank Stadion.

– Vi och den norska ligaföreningen är de enda ligorna i världen som tagit ett gemensamt beslut om wifi på alla arenor och för alla lag. Därmed går vi nu i bräschen för den digitala revolutionen i fotbolls-Europa, säger Mats Enquist, CEO på Svensk Elitfotboll.

Leverantören är Cisco och svenska chefen Niklas Andersson konstaterar i ett pressmeddelande att det här kommer att bli ett upplägg som andra ligor världen över kommer att kunna inspireras av och ta efter.

Cygate-vd:n Patrik Olsson om lösningen:

– Arenorna slåss idag med tv om att bjuda på fotbollsunderhållning och det krävs allt mer för att locka publik till matcherna. Kameravinklarna får inte bli sämre än de man får om man tittar på tv och besökarna förväntar sig att kunna surfa, fotografera och dela sin upplevelse i social medier utan fördröjning. Med den arenateknik vi nu levererar missar publiken inte ett enda ögonblick av matchen, inte ens om de står i kön till kiosken.

Avtalet är värt upp till 150 miljoner kronor och 10 arenor ska utrustas med den nya tekniken under 2015. Resterande 22 arenor görs innan utgången av 2017. Cygate står för installation och driftsättning och Telia levererar internetanslutningen.

Post Comment