Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Boktips: Tänk som ett freak

De två författarna Steven D. Levitt och Stephen J Dubner spinner vidare på sitt varumärke Freakonomics med boken Tänk som ett freak. Den funkar sådär, men innehåller för all del tillräckligt med meningsfullt stoff för att den ska vara värd en genomläsning.

Titeln på den här boken är faktiskt en av dess verkliga höjdpunkter. Själva innehållet motsvarar inte riktigt de förväntningar som uppmaningen väcker. Läsningen är hyggligt intressant, hyggligt underhållande och aningen Tänk som ett freaktankeväckande. Tillräckligt mycket så för att tiden inte ska kännas bortkastad, men det är ingen bok som får håret att resa sig av hänförelse.

Så, nu har jag i någon mån sänkt den redan från början. Det var måhända klantigt, eftersom boken har uppenbara poänger i sina budskap som kan sammanfattas på följande sätt: utgå från fakta när du fattar beslut eller bildar dig en uppfattning, inte från vedertagna sätt att se på saker och ting. När du ska lösa ett problem, se till att ta reda på dess verkliga orsaker och rikta in dig på dessa, inte på sådant som i själva verket är symtom orsakade av det verkliga problemet. Och det övergripande: tänk enkelt, krångla inte till det.

Det är med andra ord gott om öppna dörrar som slås in och det är en del av författarnas poäng, att se de öppna dörrarna.

Sex miljoner sålda

Författarna har för övrigt skapat något som snarast kan beskrivas som ett varumärke, Freakonomics. Deras första bok, med just den titeln, kom ut 2005. Den har sålts i inte mindre än sex miljoner exemplar på 40 språk. 2009 följde de upp boken med den förvisso föga fantasifulla titeln ”Superfreakonomics”.

Den här boken gick direkt in på andraplatsen i New York Times bestseller-lista när den kom ut. Författarna driver numera en blog, har producerat en film, ger regelbundet föreläsningar och gör podcastar.

I ljuset av detta känns boken som sagt tunn och blek, kanske helt enkelt som den uppföljare den är, nämligen den andra i ordningen.

Hur som helst får du gott om illustrerande exempel på människor som har tänkt som ett freak – enligt författarnas förmenande – och det är dessa som utgör behållningen av boken. Som den lille japanske mannen som vann amerikanska varmkorvätartävlingar eftersom han utvecklat en metod som löste uppgiftens kärna: att äta en korv med bröd på snabbast möjliga sätt – inte äta så många korvar som möjligt under en begränsad tid (det är en skillnad mellan de två förhållningssätten, påpekar författarna). Hur han gjorde? Bland annat delade han korven i två delar, blötte brödet och åt det separat. Dessutom hoppade han runt i någon slags dans eftersom han hade upptäckt att det underlättade magsäcksfyllandet.

Magsårsupptäckare en inspiratör

Här finns också mer seriösa illustrationer av hur man kan tänka som ett freak. Som forskaren som inte nöjde sig med läkarkårens vedertagna, men ogrundade, uppfattning om att magsår orsakas av stress. Han tog i stället reda på vad en viss sorts bakterier spelade för roll i sammanhanget. Och upptäckte att det var boven, inte stress.

Eller reklammannen som ville hjälpa barn i behov av plastikkirurgi, och insåg att det är bättre att utbilda läkare på plats som kan utföra operationer än att då och då skicka läkare och utrustning med flyg till stora mängder behövande i olika delar av världen.

En annan så kallade takeaway är att inte bita över för mycket. Att inte försöka lösa de stora, alltför komplexa problemen. För, som författarna konstaterar, om de hade gått att lösa hade någon redan gjort det. Försök istället att hitta mindre problem.

Våga ställ dumma frågor, är ett annat budskap. Nå, kanske inte verkligt dumma frågor, men sådana frågor som du oroar dig över ska uppfattas som sådana. Frågor som barn skulle ställa.

Bitvis aningen lärorik

Tänk som ett freak är lättläst, roande och åtminstone bitvis aningen lärorik. Den öppnar måhända en del ögon, men snarare genom att inspirera än genom att avslöja några revolutionerande ”tanketekniker”, fakta eller kunskaper.

Boken är rätt fluffig och spretig, sammanfattningsvis. Men i det spretiga finns ett och annat korn att ta tillvara och som måhända hjälper dig att hitta idéerna som verkligen för dig framåt, som gör att kunderna väljer dina erbjudanden i stället för konkurrentens. Eller som helt enkelt gör att livet blir lite, lite roligare. För det är också ett av budskapen i boken: ett freak gillar att ha kul och hittar ofta sina annorlunda lösningar lättare på grund av det.

Boken ges ut på Volante förlag.

Filed in: Efter Jobbet Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved