Det är dags nu. 3d-skrivare är inte längre bara fascinerande teknik. Det är nya kunder, nya intäkter. Men också nya utmaningar. Vinnarna är de som förbereder sig redan nu, enligt kanalexperter.
forts. från föreg. sida
Två vägar
När det gäller till exempel storsäljaren Makerbot säljs skrivaren direkt till slutkund eller via sex olika återförsäljare i Skandinavien och Baltikum. Inom it-kanalen jobbar Creative Tools med återförsäljarna Dustin, Komplett och Webhallen.
Konkurrerar ni inte med era återförsäljare?
– Nej. För slutkunderna är det ungefär samma pris på skrivarna oavsett om de köper direkt från oss eller från våra återförsäljare. Vi sätter ett rekommenderat försäljningspris på produkterna som vi själva alltid håller och som återförsäljarna oftast följer, säger Nicklas Jarl.
Är ni öppna för fler återförsäljare?
– Absolut. Om de jobbar långsiktigt och är seriösa. Vi gör en utvärdering vid åf-ansökan. För den här typen av försäljningskanal ansvarar vi för service och support av 3d-skrivarna
Nicklas vill inte gå in på vad marginalerna för återförsäljarna kan bli, men de är inte speciellt höga, menar han.
– Vill återförsäljarna få vassare affärer inom 3d gäller det att vara kreativ genom att addera mervärde som kringtjänster, säger han.
Inom offentlig sektor är det framför allt skolor som är kunder, menar han. Men efterfrågan på 3d-skrivare hos skolor borde vara betydligt större, menar Nicklas:
– Skolorna har mycket att vinna på att följa 3d-utvecklingen. Skrivarna är optimala som pedagogiska skolverktyg och är inte dyrare än elevdatorer, säger han.
På sikt är han övertygad om att 3d-skrivare i det övre mer tekniskt avancerade skrivarsegmentet omdanar en stor del av det som tillverkas idag i lågkostnadsländer. Istället för att tillverka i Asien, och frakta till Europa kommer de avancerade 3d-industriskrivarna masstillverka olika slutprodukter på hemmaplan.
– De två största tillverkarna 3D Systems och Stratasys har 3d-skrivare som kan massproducera produkter, säger han.
Parallellt kommer privatpersoner kunna skriva ut sina egna personliga prylar till sina hem. Och 3d-skrivare som formar mänskliga organ, till exempel njurar, håller på att utvecklas i Kina, enligt analysföretaget Gartner.
Ingen kanalstrategi
Bortsett från de nämnda it-återförsäljarna har 3d-satsningarna hittills varit blygsamma i it-kanalen. HP säljer inga 3d-skrivare men håller på att utveckla en i HP Labs. Dell har ett samarbete med Makerbot men erbjuder inget konkret. I Microsoft Windows 8.1 och i Photoshop finns enklare stöd för 3d-utskifter.
Att it-kanalen krypstartar bekräftas av Mikael Bubenko på Antoma som arbetar med partnerutveckling inom it-branschen.
– Ett tämligen fåtal företag har länge köpt avancerade 3d-skrivare direkt från 3d-skrivartillverkarna. I takt med att priserna för 3d-skrivare nu sjunker i det lägre segmentet ökar intresset hos andra företag och privatpersoner. Men vare sig 3d-tillverkarna eller it-kanalen har någon kanalstrategi för de enklare 3d-skrivarna, säger han.
”Var redo”
Många FDM-skrivare har blivit tillräckligt bra så att fler återförsäljare kan börja sälja dem, anser Mikael:
– Återförsäljare bör förbereda sig. När nästa generations smarta telefoner utrustas med 3d-kameror blir det lokomotivet för 3d-skrivarna på konsumentmarknaden, säger Mikael Bubenko.
Han anser att it-återförsäljare ska hålla sig i framkant hos kunder som jobbar med arkitektur, produktutveckling eller utbildningar på skolor.
Vad kan åf göra konkret?
– Ta reda på kundernas behov, visa affärsmöjligheter och fördelar med 3d-skrivare och relaterad utrustning. Arrangera workshops för att exploatera nya användningsområden nu när skrivarna har blivit så mycket enklare och billigare, säger han.