Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Captech blir exklusiv distributör av Dell-servrar

[UPPDATERAD 140131 15:50] Captech har idag fått exklusiv distributionsrätt på Dells servrar. Det är första gången leverantören får fäste i distributionsledet i Sverige med sina enterpriseprodukter och förväntningarna är höga. 

Anders Kalmerström Dell Daniel Johnsson Captech

Anders Kalmerström, kanalchefen på Dell, med Daniel Johnsson, vd på Captech Distribution.

Nyheten presenterades under Dell Readiness Lounge 2014 på torsdagskvällen. IT-Kanalen var där och lyckades fånga Daniel Johnsson, vd för Captech. Han berättar att de diskuterat saken sedan tidigt i höstas, men att det egentligen aldrig var någon tveksamhet kring beslutet. Åtminstone inte när det stod klart att det skulle bli ensamma om distributionsrätten.

– Det var ett villkor att vi skulle få exklusivitet, säger han.

– Annars skulle det bara bli en fråga om pris och det skulle inte hålla.

För även om många raljerar och hävdar att det bara handlar om att flytta lådor måste Captech investera i kompetens och personal. För det är mer än att flytta lådor, konstaterar han.

– Jag minns hur det gick för Scribona. Det investerade jättemycket och hade hög kompetens. Men de hade inte exklusiviteten vilket skapade en prispress …

Nyckelordet i det här är tillgänglighet. Dell har ökat antalet återförsäljare som köper genom distribution med 1000 under 2013, enligt Anders Kalmerström. Men de har fram till idag inte kommit åt serversortimentet.

– Det här är lite win-win för återförsäljarna och Dell. Tillgängligheten ökar och Dell når en kundmassa som man inte har gjort tidigare, säger Daniel Johnsson.

Niclas Björnlund, RIcoh.

Niclas Björnlund, RIcoh.

Niclas Björnlund, key account på Ricoh, tog emot nyheten positivt. Han konstaterar att det kan förenkla försäljningen eftersom tillgängligheten ökar. Men han ser det inte som en avgörande förändring. Delvis för att det inte alltid är så att de standardmässiga servrar som finns på hyllan passar kunden och då måste man ändå göra som idag, beställa från fabrik. Men också för att tiden inte är så kritisk i alla lägen.

– De kunder som handlar Dell vet att det tar 3-4 veckor innan de får utrustningen. Jag nämnde den här förändringen för en av mina kunder för några dagar sen, men han sa att ‘det spelar ingen roll, bara jag vet när jag får grejerna’.

Och det tror Niclas är en ganska typisk inställning hos många, eftersom ”alla räknar med” den längre leveranstiden för Dell.

– Fast nu kan vi ju överträffa kunderna förväntningar under en tid …

Vilka volymer det kan komma att handla om för Captechs del  vågar Daniel Johnsson  knappt gissa. Men 50-100 miljoner kanske, säger han och förklarar att när det gäller Dell är han extremt försiktig i sina uppskattningar. ”Det har varit en lång resa för dem att bygga kanalstrukturen”, konstaterar han.

Kommer ni att möta nya kunder i och med det här eller handlar det om befintliga kunder?

– Det är till stor del befintliga kunder, men det är klart att det även lär locka till sig nya.

Åtminstone inledningsvis handlar det om att lagerhålla enklare servrar, inte de tyngsta maskinerna. Så den stora volymen omsättningmässigt kommer nog fortfarande att ligga utanför Captech, tror Daniel.

– Men det blir ändå en hyfsad del av kakan för oss.

Enligt vad IT-Kanalen erfar har Dell Sverige velat ta sig in hos såväl Tech Data som Ingram Micro, men fått nobben. Poängen med distributionsavtalet är förstås att öka tillgängligheten av Dells servrar och underlätta för partner – för att nå ut bättre  mot slutkunderna.  

Filed in: Nyheter Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved