Commaxx höjer säkerheten med hjälp av Kaspersky

I våras började det ryska säkerhetsföretaget Kaspersky flagga för en större satsning på företagsmarknaden.

Leif Jensen, Nordenchef på Kaspersky Labs och Robert Wadstein, vd på Commaxx svenska kontor

I Sverige sker detta främst med hjälp av distributören Commaxx.
– På företagssidan ser vi nu en stark trend där IT-säkerhet ligger högt på allas agenda. Därför är det naturligt för oss att vara med där det händer, säger Robert Wadstein, vd på Commaxx svenska kontor.

Allt sedan starten 1992 har norska Commaxx haft en blandad portfölj av produkter för både virtualisering, säkerhet samt administration av infrastruktur. Nu sker en förstärkning på säkerhetsområdet där man breddar samarbetet med Kaspersky.

Kaspersky Lab hör med sina närmare 4 000 anställda till världens största säkerhetsföretag vars produkter har drygt 400 miljoner användare, varav 270 000 företag.

Företagets budskap är att nordiska kunder visserligen har en hög IT-kunskap men fortfarande är något naiva när det gäller säkerhetstänkande. Som exempel på hur även större företag kan göra misstag brukar Kaspersky peka på det stora danska företaget Maersk nyligen drabbades av säkerhetsproblem som kostade 300 miljoner dollar att åtgärda.

– Det vi ser nu är en hälsosam utveckling mot att det inte längre bara är IT-cheferna som pratar om säkerhet utan där det i allt större utsträckning är frågor som drivs av ledningsgruppen, säger Leif Jensen, Nordenchef på Kaspersky Lab.

Commaxx har tillhandhållit Kasperskys produkter sedan 2012 men ska nu mera aktivt arbeta mot företagsmarknaden. Det handlar både om utbildning av återförsäljare, teknisk support och proof of concept.

– Vi kommer även att genomföra partnermöten tillsammans med Kaspersky och hjälpa till med hela säljprocessen vilket innebär att vi kan ge ett starkt mervärde för våra återförsäljare, säger Robert Wadstein.

Han berättar att Commaxx har 800 återförsäljare på den nordiska marknaden varav 290 i Sverige. Dock är det bara 200 av återförsäljarna som är inriktade specifikt på säkerhetsprodukter. Den första fasen i Commaxx nysatsning kring Kasperskys företagsprodukter är att utbilda återförsäljarna.

– Nu i november kommer vi att dra igång de första tekniska utbildningspassen för Kaspersky.
I Kaspersky Lab digra företagsutbud märks inte bara Endpoint Security och Security for Virtualization utan även skydd mot det som branschen kallar ransomware, alltså utpressningsprogram och utpressningsvirus.
Det senare är något som det ryska säkerhetsföretaget länge specialiserat sig på. Redan 2012 utvecklade man nämligen en skyddsfunktion kallad systemwatcher som automatisk kan kolla om kryptering sker av en människa eller orsakats av skadlig kod samt sedan även blockera obehöriga processer samt stoppa kryptering och spola tillbaka i realtid.

– Ett annat viktigt område är skydd av kritisk infrastruktur, exempelvis för distribution av el och vatten. Vi började utveckla sådana skyddssystem för mer än tio år sedan men det är först nu som marknaden börjar bli mogen, säger Robert Wadstein.

Mer information om Kaspersky

Mer information om Commaxx