David eller Goliat – vem vinner idag?
Hem KRÖNIKA David eller Goliat – vem vinner idag?

David eller Goliat – vem vinner idag?

Publicerat av: Redaktionen

(KRÖNIKA) Vi känner alla igen den traditionella berättelsen där den mindre och svagare alltid vinner, mot alla odds. Som den om David och jätten Goliat, där lilla David vänder sina svagheter till styrkor och vinner över sin gigantiska motståndare.

Under senare tid har tolkningen av historien däremot förändrats. Filosofen Malcolm Gladwell har påpekat flera missuppfattningar i berättelsen, allt från Goliats överskattade styrka till Davids ”brister”. Ska vi verkligen förvänta oss att störst alltid är starkast? Det är lätt att dra en parallell mellan den bibliska striden och situationen bland företag idag.

Per-Gustafsson-VMware-300

Per Gustafsson, landschef för VMware

Tidigare har de stora företagen varit dominanta på marknaden, men den ständigt ökande takten av förändring – som interna tekniska krav, kunder eller att få tid till att adressera vissa begränsningar – har nu gjort att det istället är de mindre företagen som styr. Smidighet och flexibilitet är helt nödvändigt idag och större företag tyngs ner av utdaterad teknik och föråldrade processer. Idag är det de mindre konkurrenterna som snabbt kan anpassa sin företagsmodell på efterfrågan som också har de bästa förutsättningarna för att ta hem affärerna och serva sina kunder. Utmaningen ligger nu istället hos de större företagen, att bli digitala och flexibla, för att kunna hålla jämna steg.

 

Pat Gelsinger, VD VMware, förklarade under sin keynote på förra årets VMworld:

–          Det är människor som förändrar spelreglerna med nya företag och startup-anda utan något att förlora. De tar sig an nya modeller och utmanar de etablerade.

Vi förväntar oss att David ska slå Goliat, men det har ju inte alltid varit så, det har länge varit de stora företagen som har haft överhanden och de tekniska möjligheterna – hur blev det en startup-marknad? Här är fem faktorer som hjälpt till att bidra till dagens asymmetriska värld:

  1. Arbetsplatsen är mer dynamisk

Vår relation till kontoret har förändrats. Team blir globala och anställda är mer produktiva än någonsin, även om de spenderar mindre tid vid skrivbordet genom att de kan arbeta var som helst och med vilken enhet som helst.

  1. Högre digital kompetens och större mångfald

Vi har större mångfald bland våra anställda, från Baby boomers och Generation X eller Y till Millennials. Även om de födda på 00-talet fått en del beröm under de senaste åren för att vara en moderniserande kraft för arbetsplatsen, är det viktigt att inse att det egentligen inte handlar om när man är född, utan hur attityden är gentemot IT. Anställda oavsett ålder borde uppmuntras att utveckla sina tekniska kunskapar för att driva innovation på arbetsplatsen. En undersökning av VMware visade till och med att de anställda vill lära sig mer digitala färdigheter och kunna arbeta på ett sätt som är mer produktivt. Två tredjedelar (64 %) var till och med villiga att använda sin fritid till att lära sig mer.

  1. Oförutsägbara intäkter kräver flexibilitet

Om företag som Uber, Airbnb och Netflix har lärt oss en sak, så är det att intäkter går både upp och ner, när som helst. Det gör det svårt att planera och investera. För att kunna ligga steget före konkurrenterna krävs därför en flexibel inställning och struktur med ett mål för att ta nya tjänster till marknaden så snabbt som möjligt och med möjlighet att kunna ändra sin strategi när det behövs.

  1. Förhållandet mellan investeringsbehov och närvaro på marknaden

Vägen till framgång förändras konstant och för att kunna lyckas på en ny marknad krävs det betydligt mer än att bara ha fötterna på jorden i en region. Med hjälp av molnet är det mycket lättare att sätta upp IT-infrastrukturen i nya områden, vilket innebär att organisationer kan växa och utvecklas med mycket mindre investeringar än tidigare. Detsamma kan sägas när det gäller att lansera nya produkter, tjänster eller affärsenheter på marknaden – den mobila eran av IT innebär att organisationer mycket lättare kan skaffa nya intäkter.

  1. Förändrade kundbehov

För att hänga med i dagens ständigt flytande värld, använder sig kunderna av sina mobila enheter för att utföra uppgifter på resande fot. De vill kunna sköta allt själva och de förväntar sig att företag som de gör affärer med kan tillhandahålla sådana funktioner. Om du inte kan hänga med förlorar du inte bara försäljning, du riskerar även att förlora värdefull mark till konkurrenter.

Så, vem är ditt företag, David eller Goliat?

Per Gustafsson, landschef för VMware i Sverige och Baltikum

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00