De bygger verksamheterna med MAXfocus
Hem KANALRÖST De bygger verksamheterna med MAXfocus

De bygger verksamheterna med MAXfocus

Publicerat av: Redaktionen

MAXfocus hos Mytech och Atea[KANALRÖST] De är två vitt skilda it-leverantörer. En så liten du kan tänka dig. Den andra Sveriges största. Båda använder Max Focus för att kunna leverera bättre it-stöd till fler kunder – med högre lönsamhet och tätare relationer.

För Mikael Lindner på MyTech är Maxfocus inte bara ett sätt att göra saker lite smidigare, lite lönsammare, lite smartare. Plattformen ger honom koll på alla delar av sina kunders IT-miljöer och han planerar stora delar av sin verksamhet med den som bas.

Nu ser han en möjlighet som inte har funnits tidigare: nämligen att hjälpa de riktigt små företagen med sin IT.

– De har ju inte råd att ta in en konsult och saknar kunskap om IT. Jag stötte på en person i förra veckan som driver ett litet företag och han hade tydligen råkat ’klicka på något’ så att datorn började hämta en uppdatering och installera den. Han kunde inte jobba på en timme, beklagade han sig.

Det är sådana små, för en IT-kunnig person obetydliga incidenter som Mikael ser som en av de drivande krafterna bakom behovet som hans företag ska mätta. Men det handlar givetvis också om mer genomgripande delar som övervakning, patchning och säkerhetskopiering.

– Genom att Maxfocus är molnbaserad skalar den väldigt enkelt och jag kan anpassa mina erbjudanden i detalj till mina olika kunder oavsett storlek. Tillgängligheten för mig är förstås också en stor fördel och jag kan i princip alltid ha koll på mina kunders IT-miljö oavsett var jag är.

– Det gör att jag kan jobba väldigt nära dem och väldigt proaktivt, säger han.

Vilka mål har du för din verksamhet?

– Den växer och ska fortsätta växa. Under året hoppas jag att gå samman med ett annat bolag som är verksamt inom samma område och tillsammans ska vi gå mot kunder med tio anställda och uppåt – där behoven av stöd är lite större – men även som sagt mot de riktigt små företagen.

Från 0 till 400 användare på ett år

Atea Östergötlands Daniel Gimbert berättar om hur de tog in Maxfocus för 1,5 år sedan. Målet var att kunna erbjuda it som tjänst till SMB-segmentet. Idag har de ett 20-tal kunder och i runda slängar 400 användare i systemet.

Vilka egenskaper gjorde att ni valde Maxfocus?

– Enkelheten, svarar Daniel snabbt.

Det är återkommande när vi pratar med partner som utnyttjar plattformen. Enkelheten och den samlade vyn över alla kunder och deras it-miljöer är något samtliga pekar på som den avgörande egenskapen i systemet.

Daniel lyfter också fram helheten som en styrka. Och även om hans påstående att ”plattformen har allt” låter klyschigt så menar han att det hjälper dem att jobba smartare och med högre lönsamhet.

– Du behöver inte komplettera med delar från andra leverantörer, vilket förstås skulle förta en del av enkelheten. Här finns allting i ett och samma system och det går också att välja vilka delar som ska användas för olika kunder.

Här dyker så ett annat nyckelord upp: flexibilitet. Medan det för Ateas del oftast handlar om att ta ett helhetsåtagande hos kunden vill somliga ha ett mer begränsat stöd.

Hur är Communica att jobba med som partner?

– Snabba. Och kunniga. Vi får alltid ett svar av dem och det är inte alltid fallet med alla leverantörer. Så det måste jag säga är imponerande och ger oss en trygghet. För även om vi har bra koll på det mesta så stöter man ju ibland på frågor som vi behöver hjälp med.

Både MyTech och Atea lovordar uppenbarligen Maxfocus. Trots att de jobbar på helt skilda sätt, med olika förutsättningar. Det som förenar dem är viljan att växa inom SMB-segmentet och göra det med kontroll på marginaler, lönsamhet och kundrelationer.

 

MAXfocus 5 viktigaste egenskaper
– enligt Mytech och Atea

  • Hög tillgänglighet tack vare molnmodellen
  • Hög grad av anpassningsbarhet
  • Enkel att använda
  • Täcker alla behov i en enhetlig lösning
  • Skapar tätare samarbete med kunden

 

MAXfocus / fakta

Max Focus är en ständigt växande plattform som utgör en grund för en rationell, säker och mer lönsam hantering och optimering av it-miljöer. I Sverige har ungefär 150 leverantörer insett vad den kan göra för dem och globalt används den av uppåt 12 000 företag, såväl mindre aktörer som stora service providers.

  • Övervakning av servrar, arbetsstationer, Exchange, nätverk.
  • Proaktivt underhåll av servrar och arbetsstationer, automatisering, patchning etc.
  • Fjärrsupport av servrar och arbetsstationer. Snabb användarhjälp och underhåll på distans.
  • Asset-hantering av hårdvara och mjukvara.
  • Kundrapporter. Automatisk rapportering av incidenter och status. Dagligen, veckovis eller varja månad.
  • Larmfunktioner. En gemensam webbaserad portal, NOC-vy (nätverksmiljö), notifieringar via sms, e-post och mobilenheter.
  • Total varumärkesanpassning. Alla delar I plattformen som kunden har kontakt med kan märkas med ditt namn och din logotype.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00