De kan få titeln Årets digitala influencer

It- och managementbolaget Consid håller den 12 november Considgalan på Grand Hôtel i Stockholm. Under kvällen delas utmärkelsen Årets digitala influencer ut.

considIdag presenteras de nominerade till utmärkelsen – Let´s Deal medgrundaren Alexander Hars, Spotifys innovationschef Sofie Lindblom och medgrundaren till Klarna Niklas Adalberth. ”Tre riktiga digitala hjältar”, menar Peter Hellgren, Consids vd.

Nyligen presenterade Consid utmärkelsen Årets digitala influencer som delas ut vid företagets egna gala, Considgalan, den 12 november på Grand Hôtel i Stockholm.

Utmärkelsen delas ut till en individ utanför Consids egen organisation och syftar till att uppmärksamma en individ – en offentlig person, en minister, en politiker, en journalist, en bloggare, en entreprenör eller någon annan – som under året drivit digitaliseringsfrågor på ett föredömligt sätt och i och med detta fått betyda mycket för Sveriges digitala utveckling. Det är Consids medarbetare som nominerat individer, som av en av Consid tillsatt jury skalats ner till tre individer som nu står som nominerade till utmärkelsen.

– Det är med glädje vi nu kan presentera de tre nominerade till utmärkelsen Årets digitala influencer. Vi ser utmärkelsen som ett ypperligt sätt att uppmärksamma och premiera individer som driver Sverige framåt på olika sätt och fungerar som goda föredömen när det kommer till digitaliseringsfrågan, säger Consids vd Peter Hellgren.

Här är de digitala hjältarna

De individer som står som nominerade till utmärkelsen är Alexander Hars, Sofie Lindblom och Niklas Adalberth, med nedan motiveringar:

Alexander Hars
Med en passion för att bygga tech-startups och en attityd om att det många gånger bara är att prova, inspirerar Alexander entreprenörer och digitalister runt om i Sverige till att våga starta sitt företag. Genom hans mentorskap på Chalmers Ventures och sådd-investeringar i nystartade bolag i regionen är Alexander en central person för Göteborgs startupscen. Som medgrundare till Skandinaviens största rabatt-tjänst Let’s Deal och ett beständigt inflytande över Sveriges e-handel och digitala konsumenttjänster har Alexander Hars blivit ett föredöme för Sveriges digitala utveckling.

Sofie Lindblom
Genom rollen som innovationschef på Spotify, ett av världens mest innovativa förtag, är Sofie Lindblom placerad mitt i händelsernas centrum och påverkar vad som väntar oss runt hörnet. 26-åringen har bland annat blivit utsedd till årets IT-tjej av Microsoft, hållit föredrag på Almedalsveckan, sitter i styrelsen för Silicon Wikings och Business Sweden, samt engagerar sig i Womenengineer som inspirerar unga kvinnor till att söka sig till ingenjörsutbildningar. Med den mansdominans IT-branschen har, är Sofie ett föredöme och en viktig inspiratör till hur framtidens IT-bransch kommer se ut då hon driver frågan om jämställdhet aktivt och med rätt fokus.

Niklas Adalberth
Med en entreprenörsanda och en känsla för vad som ligger rätt i tiden har Niklas Adalberth, som en av grundarna till Klarna, utvecklat en nydanande betalningstjänst på en marknad under omvälvande förändring och därmed satt Sverige på den globala IT-kartan. Han har under året startat stiftelsen Norrsken Foundation där han investerar i tech-entreprenörer som vill lösa stora samhällsproblem med hjälp av teknik. Genom att han möjliggör för sociala entreprenörer att kunna göra en unik skillnad med hjälp av IT har Niklas Adalberth återigen fått betyda något för den digitala utvecklingen i Sverige.

Tre värdiga nominerade – en värdig vinnare

Hellgren ser fram emot att lämna över priset till en av de nominerade under Considgalan:

– Det är mycket glädjande för oss att kunna presentera Sofie, Alexander och Niklas som tre värdiga nominerade till utmärkelsen. Vi ser fram emot att lämna över pokalen till Årets digitala influencer på Grand Hôtel den 12 november.

Post Comment