De växer på lönsamhetstörstande återförsäljare    
Hem REPORTAGE De växer på lönsamhetstörstande återförsäljare   

De växer på lönsamhetstörstande återförsäljare   

Publicerat av: Redaktionen
Harald Ramsøy, Logicnow, och William Ingram på distributören Communica Datadistribution.

Harald Ramsøy, Logicnow, och William Ingram på distributören Communica Datadistribution.

Logicnow är doldisen som går som en raket. Tillväxten förra året låg på nästan 70 procent. Återförsäljare som jagar lönsamhet och letar sig bort från produktsäljet står för en stor del av drivkraften.

De levde i molnet långt innan begreppet var uppfunnet. Inte för att de såg att det skulle bli stort, utan för att det var enklast för dem. Idag är det förmodligen en av faktorerna bakom framgången. Bolaget heter Logicnow och säljer en produkt som torde bli allt lättare att sälja i takt med att återförsäljare inser att de inte kan leva på hårdvaruförsäljning. Det handlar enkelt sett om en plattform för drift av it-miljöer, Max Focus.

– Våra kunder är leverantörer som erbjuder drift av slutkundens it-miljö. Det kan röra sig om miljöer med allt från en server – även om det idag knappast är särskilt vanligt – till flera hundra servrar, säger chefen för norra Europa, Harald Ramsøy som är på besök i Sverige och träffar IT-Kanalen, tillsammans med William Ingram på sin svenska distributör Communica Datadistribution.

50 procent tillväxt senaste 5 åren

Skotska Logicnow hette fram till i höstas GFI Software och produkten GFI Max. Förändringen av bolagsstrukturen och varumärket hänger samman med den kraftiga tillväxt som har skett, vilket också är anledningen till att vi blev nyfikna på dem.

Förra året ökade försäljningen med närmare 70 procent i värde och Harald Ramsøy säger att de legat kring 50 procents tillväxt de fem senaste åren. Globalt har de 13 000 kunder, 150 av dem finns i Sverige, enligt bolagets egna uppgifter.

Men drift av kunders it-miljöer torde väl rimligen vara en krympande marknad, åtminstone på sikt? Hotas inte tillväxten nu?

– Det stämmer ju förstås att allt fler kunder flyttar ut delar av sin it i molnet, men plattformen fungerar även för sådana miljöer och ger en överblick över helheten, säger Harald Ramsøy.

”Vi kan aldrig stanna”

Tillväxten sker hos såväl befintliga kunder som genom nya.

– I och med att vi hela tiden utvecklar nya funktioner kan våra partner växa sin affär hos befintliga kunder och attrahera nya kunder. En ökande grad av automatisering innebär också att våra partner kan sälja sina tjänster till fler kunder utan att behöva lägga mer tid på hanteringen, säger Harald  Ramsøy och räknar upp de områden som täcks idag av plattformen: service, support, backup, antivirus, antispam och arkivering.

Vilka utmaningar ser ni framöver?

– Det etableras många nya aktörer som gör delar av det vi gör. Den konkurrensen måste vi hantera.

– Det gäller också att vi kan se och följa med  i alla förändringar, inte minst i ett säkerhetsperspektiv, med vår lösning. Övergripande har vi också en utmaning i att hitta och attrahera nya utvecklare eftersom en stor del av vår framgång bygger på just utveckling av nya funktioner. Vi kan aldrig stanna.

Communica är Logicnows representant i Sverige för Max Focus. Leverantören har ingen egen närvaro här och tänker inte skaffa det. ”Vi har räknat på det och det ligger långt fram … ” säger William Ingram och skrattar.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00