Dell EMC ”1 + 1 = 3”

Det har snart gått två sedan Dell och EMC gick ihop. Hur har det gått och vilka lärdomar har de dragit? IT-Kanalen träffade Marius Haas, President and Chief Commercial Officer Dell EMC, och deras Sverigechef Stefan Alariksson.

Marius Haas, President and Chief Commercial Officer Dell EMC, och Sverigechefen. Stefan Alariksson

Marius Haas är på tillfälligt besök I Stockholm och han ska hinna med en massa möten och aktiviteter. Planeringen är på minutnivå. Trots det är det en lugn och avslappnad Marius som vi möter. Det visar sig snart att han är rätt man att svara på våra frågor om hur sammangåendet har gått och hur det planerades. Han arbetade nämligen med det strategiska arbetet runt fusionen som blev verklighet den 7 september 2016. Då hade Marius och hans team under sex månader arbetat med att ta fram produktstrategier för att på bästa sätt få de båda bolagens produktportföljer att bilda ett gemensamt, fungerande och attraktivt produktutbud.

Ligger före tidtabellen

Han arbetade även med kund- och marknadsstrategier i samband med fusionen.

”Vi satte upp målbilden – One Team, One Customer – och arbetade stenhårt för att så snabbt som möjligt skapa en företagskultur och undvika en situation där de anställda höll reda på vilka som kom från Dell och vilka som kom från EMC. Därför satsade vi på att ha ett gemensamt kontor så snabbt som det bara var möjligt. Det var givetvis intressant även ur ett ekonomiskt perspektiv att få ner hyreskostnaderna men den viktigaste parametern var ändå att direkt skapa känslan av att vi är ett team och vi arbetar tillsammans”, berättar han.

Hur ligger ni till i nuläget när det gäller det fortsatta arbetet med fusionen, frågar vi.

”Jag kan tänka mig att det finns de som inte trodde att vi skulle lyckas men vi ligger faktiskt före jämfört med våra interna tidtabeller. Dessutom har vi under perioden ökat intäkterna med 17 %. Jag kan säga att den största överraskningen är att det inte har blivit någon överraskning”, svarar Marius nöjt.

Innovationstakten ökar konstant

Det har snart gått två år sedan fusionen var ett faktum och vi har fått en bild av hur resan har varit för Dell/EMC. Om vi istället flyttar fokus framåt och ställer frågan om hur det kommer att se ut om fem år. Marius ger oss följande bild.

”Jag hoppas och tror att vi då kommer att vara en ännu starkare strategisk partner för våra kunder. Vi vill fortsätta att hjälpa våra kunder på deras resa mot och i molnet. Michael Dell brukar säga – Change or Die – och det ligger mycket i det. Omvärlden förändras i en aldrig tidigare skådad takt”, säger han.

Finns det inte ett behov av att stanna upp en stund och utvärdera om vi är på rätt väg, frågar vi honom.

”Behovet kan mycket väl finnas där men den utveckling vi ser idag lever sitt eget liv. Det finns ett uttryck – The Fast Eats the Slow – som jag tycker beskriver förutsättningarna på ett bra sätt. Det går inte att sänka takten helt enkelt. Det finns en vanföreställning att den offentliga sektorn lever sitt liv i ett lugnt tempo men även där går utvecklingen väldigt fort. Behovet av att kunna analysera allt större mängder med data skapar en efterfrågan på kraftfullare hårdvara som i sin tur skapar nya möjligheter för tillämpningar och så rullar det på”, förklarar Marius.

Kunddialogen innehåller alltmer säkerhet

Vi frågar hur han ser på den växande hotbilden i form av IT-attacker och annat.

”Jag kan bara konstatera att säkerhetsrelaterade frågor är en del av alla våra kunddialoger men med lite olika aspekter. Antalet uppkopplade enheter ökar hela tiden och det gör att exponeringen och sårbarheten växer i samma takt. En annan utmaning är att de unga som kommer ut i arbetslivet har helt andra förväntningar på sina arbetsgivare än vad som har varit fallet tidigare. De vill kunna arbeta var som helst, t.ex. på ett café. Då gäller det att vi har säkra uppkopplingslösningar”, säger han.

Ser du några skillnader på de ungas förväntningar runt om i världen?

”Nej, när det gäller de mogna marknaderna så är det inga skillnader. De har växt upp med smartphones, Internet och samma utbud av tjänster och appar. Det gör att de skillnader som tidigare var tydligare har suddats ut”, svarar Marius.

Vi vill hela tiden bli mer effektiva

Under vårt samtal återkommer Marius flera gånger till att de fokuserar mycket på att hitta nya lösningar som är mer effektiva. Det gäller hela IT-branschen. Algoritmer för att analysera stora mängder data är ett exempel på det. Han berättar att de har SLA:er (Service Level Agreement) som ibland är så korta som tre minuter. En förutsättning för att klara dessa åtaganden är givetvis att man jobbar med snabba och säkra lösningar. Marius berättar också att det inte bara gäller att få tekniken att vara så effektiv som möjligt. Det handlar även om att bryta invanda mönster och få oss att göra saker på ett smartare sätt. Ett exempel är att man tittar på lösningar för flygtrafiken när det gäller passkontroll. Den skulle kunna genomföras redan ombord på planet innan det landar.

En stig i parken

Vi återkommer till den lyckade fusionen mellan Dell och EMC. Vi frågar Stefan hur han har upplevt den.

”Det gick väldigt fort och under den inledande tiden, innan vi flyttade ihop, blev det nästan en ny stig i parken som skilde de båda kontoren åt. Det var en strid ström av medarbetare som förflyttade sig mellan kontoren. Synergieffekterna har varit mycket stora. De båda företagen matchade varandra på ett jättebra sätt. Såväl kundsortimentet som personalkompetensen matchade varandra. Det gäller även åldersstrukturen. Vi har säkert haft lite tur att allt har gått så bra men i grunden handlar det om att den analys som gjordes innan affären genomfördes var gedigen och grundlig”, svarar Stefan.

”Även företagskulturerna var väldigt lika och vi kunde snabbt enas runt uttrycket – Customer Comes First. Vi rankade 37 olika områden inom företagskulturerna och sedan skapade vi en gemensam målbild som Marius berättade tidigare – One Team, One Customer. I princip alla roller ändrades men genom att titta på fakta och alternativ kunde vi navigera oss fram till en situation där vi lärde av våra erfarenheter samtidigt som alla såg framåt”, avslutar Stefan.

Det är två nöjda herrar som lämnar oss för att gå iväg till nästa möte under Marius intensiva besök på Stockholmskontoret.