Dell satsar 125 miljoner dollar i skärpt kanalfokus

Under Dell Partnerdirect Summit lovade Dells kanalchef Cheryl Cook stora satsningar för att ytterligare driva på tillväxten i kanalen, enligt sajten Channelbuzz.

Under partnerträffen Dell Partnerdirect Summit i Austin, som utgör starten på Dell World, presenterade globala kanalchefen Cheryl Cook en rad nyheter för leverantörens partner, enligt sajten Channelbuzz. Det handlar om förändringar i partnerprogrammet som ytterligare ska elda på den framgång som Dell upplever i kanalen.

Totalt satsar Dell 125 miljoner dollar på incitamentshöjande åtgärder i programmet. Eller som Cheryl Cook uttryckte det:

– Vi investerar ytterligare 125 miljoner dollar i våra program för att belöna er för tillväxt.

Channelbuzz listar sex områden som främst berörs av nyheterna. Det handlar om lagring, stöttning för affärer kring övergången från Windows Server 2003, klient och enterprise-lösningar, ökad tillgång till demoutrustningar och generösare finansieringsvillkor.

Cheryl Cook lovade också att fördubbla satsningarna på leadgenerering ”inom alla regioner” – för att driva in ännu mer affärer till partner – och inte minst att förenkla och skynda på processen för registrering av nya affärer (”deal registration”).

Hon noterade också att delningen av HP innebär att Dell nu är en av ”de nya leverantörerna” som kan erbjuda kompletta end-to-end-lösningar, vilket hon menade är väldigt attraktivt för partner.

– Vi vill betraktas som en stabil partner som strävar efter att förenkla våra program, sa hon enligt Channelbuzz.

På global basis går nu 40 procent av försäljningen genom kanalen, vilket anses anmärkningsvärt eftersom andelen länge legat kring eller strax under 35 procent. Notervärt är förstås att Dell Sverige ligger avsevärt högre än så. Enligt nordiske kanalchefen Anders Kalmerström låg den på närmare 60 procent innan sommaren.

Post Comment