Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Partner om Tele2s M2M-satsning: ”Det är på tiden att de kommer upp på banan”

Tele2 lovar att aldrig konkurrera med sina partner kring M2M, eller sakernas internet. Det budskapet mottogs naturligtvis positivt av de partner IT-Kanalen träffade under tillställningen där operatören presenterade sin satsning.

Läs mer: ”Vi kommer aldrig att konkurrera med våra partner”

Men det ska tilläggas att några av deltagarna under M2M Talks, som operatören kallade evenemanget, bemötte uttalandet med viss försiktighet. Kanske ska man lägga till ett ”ännu” efter löftet om att aldrig konkurrera, föreslog någon.

Nå, att döma av deras övergripande omdömen om Tele2:s sätt att ta tag i marknaden för sakernas internet är de hur som helst på rätt väg ur ett partnerperspektiv. Vi fångade tre röster i vimlet.

Jan Hermansson, vd B3 IT

Jan Hermansson, B3 ITVarför är ni här?
– Vi är här för att vi har satsat mycket på sakernas internet. Vi tror stenhårt på att här är framtiden. Vi jobbar brett, har engagerat oss i marknaden och har kontakter med alla aktörer, säger Jan Hermansson.

Hur uppfattar du Tele2s kliv in i det här?
– Det är på tiden att de kommer upp på banan. Jag tycker det är bra att de coolar ner sig och inser att de inte kan göra allting. Att de är beroende av partners. Det är rätt tänkt.

Vad säger du om deras upplägg, att de bara ska stå för själva kommunikationen, att de så att säga är ”2”-delen i M2M?
– Mobiloperatörer vill alltid tro att de är nödvändiga för den här branschen men det är inte så nödvändiga som de tror. De är generellt väldigt sim-kortscentrerade och sim-korten är faktiskt inte nödvändiga för att göra M2M.

Vad tror du om vägen framåt? Det talas ju om en explosion…
– Det stämmer att det här är en hockeyklubba. Man har hållit på i 30 år, så länge är det faktiskt, och nu tar det fart på riktigt. Och det är ju tack vare Internet i stort precis lika mycket som mobilt internet. Det hänger ihop.

Vilka är era främsta utmaningar?
–  För oss det att bli kända, att vi jobbar med det här. Det här är inte knutet till någon specifik bransch utan det händer överallt.

– Det gäller att komma åt rätt personer på företagen som vill vara champions för affärsutvecklingen. Många inom i synnerhet offentlig sektor är ju rätt nöjda med att det bara rullar på.

Daniel Rossing, AltenDaniel Rossing, Alten

Vilka är Alten?
–  När det gäller M2M gör vi allt möjligt och vi har hållit på med det sedan 1992 i Sverige. Då var det mer mekanikbaserat. Sedan dess har det blivit mer it-lösningar.

Varför är ni partner med Tele2?
– Jag gillar upplägget i deras partnerprogram. Jag känner till Telias partnerprogram sedan tidigare, till exempel. De skjuter snarare ut försäljandet på deras partners, de har ingen nära kommunikation.

– Fast nu har ju inte Tele2 visat vad de går för ännu, de säger ju bara att det är så här de ska jobba.

Vad tror du om samarbetet med dem framöver?
– Jag har redan säljmöten inbokade där jag har Tele2 med mig, inom de närmaste veckorna. Och jag ser motsvarande från andra hållet, att de också kan ge oss möjligheter att hjälpa deras kunder.

Inom vilka områden tror du M2M har störst potential inledningsvis?
– Det är ju som de säger, hälso- och sjukvård och transportsektorn. Det kommer exempelvis legala krav kring hur bilar ska kunna kommunicera vid olyckor etcetera. Det blir mer och mer sån’t som trycks igenom av regeringar runt om i världen, att den här typen av funktioner måste finnas i bilen.

– Då handlar det ju om miljontals utrullningar och det är statliga beslut som trycker utvecklingen framåt. Då gäller det att få en så stor del av den här pajen som möjligt. Precis som med elmätarna, när det är sådana saker som driver utvecklingen går det mycket fortare än om det bara är rent affärsdrivet.

Vilka är det främsta utmaningarna för er?
– Det finns ju vissa svaga länkar i det här. Det är sådant som upptider, hur man upprätthåller kontakt på avlägsna platser, det kan uppstå korrosion i systemen och plötsligt funkar de inte som de ska … det är sådana saker som man måste hantera.

Boel Ljungfelt, Sigma ConnectivityBoel Ljungfelt, Sigma Connectivity

Varför är ni här idag?
– För att se vad Tele2 gör inom det här området och träffa potentiella partners.

Ni är inte partner med Tele2 idag?
– Nej, men vi för diskussioner kring det.

Varför vill ni in i det här?
– Det är ju som de säger, vi ser att det är en stark marknad. Deras partnerstrategi verkar vettig också, att de vill gå tillsammans med partner istället för att sälja genom dem.

Tittar ni på andra operatörer också?
– Ja, absolut. Vi har inte varit igång så länge, men vi har pratat med många och det är många som visar intresse.

Är ni inriktade på särskilda vertikaler?
–  Smarta hem och medicinsk teknik är några av de vi tittar mest på.

__

 

Filed in: Reportage Tags: , , , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved