Det mobila tv-tittandet ökar med 25 procent visar ny rapport från Ooyala

Ooyala, en ledande leverantör av mjukvaror och tjänster som förenklar komplexiteten i att producera, streama och tjäna pengar på video, har släppt sin årliga rapport State of Broadcasting Industry 2018.

De kartlägger utmaningarna innehållsproducenter och leverantörer möter när de vill behålla och öka antalet tittare, i ett allt mer fragmenterat medielandskap.

Höjdpunkter från rapporten:
● Mobilt videotittande estimeras till 28 minuter per dag, en ökning med 25 procent från föregående år
● Tittandet på OTT-tjänster (live och linjärt) går om traditionell tv år 2020
● Majoriteten av allt videoinnehåll, oavsett skärmstorlek – iptv, dator eller mobil – är inte längre långa videoformat

Rapporten, som baseras på data och analys från Ooyala såväl som forskning utförd av andra organisationer, fördjupar sig i konsumenternas frustration när de navigerar sig fram i en värld som kan upplevas ha för många valmöjligheter.

Forskning visar att tittare omfamnar videoinnehåll när som helst, oavsett vilken enhet de använder för stunden. Samtidigt framkommer det att millennials, som får ses som den viktigaste målgruppen för streamingtjänster, redan är överväldigade av det enorma utbudet. Park Associates uppskattar att det enbart i USA finns mer än 200 OTT-tjänster och 49 procent av tittarna uppger att det finns för många tv-program att välja mellan, enligt Hub Entertainment.

Trots det enorma utbudet indikerar millennials att de ändå inte är helt nöjda med sina nuvarande OTT-tjänster, enligt Morning Consult. Ooyala förutspår att konsumenternas frustration kommer att leda till förbättringar av OTT-tjänsterna, som bland annat personaliserat utbud och enklare sätt att upptäcka samt ta del av nytt innehåll.

Samtidigt fortsätter mobila videotittandet att öka markant; forskning visar att video i mobilen kommer att stå för 75 procent av all mobiltrafik år 2022, enligt Ericsson.

“Tv-tittandet fortsätter att utvecklas till att bli en allt mer personlig upplevelse,” säger Belsasar Lepe, medgrundare och SVP of Products and Solutions på Ooyala. “Tidigare satt du kanske tillsammans med din familj och tittade på ditt favoritprogram, men idag sker allt mer av tittandet på den egna skärmen där man får en personlig upplevelse och erbjuds tilläggstjänster som virtuell- och förstärkt verklighet.”