Så vände Digital Inn från miljonförluster till vinst

Från en miljon back i månaden till plus på mindre än två år. I hemelektronikbranschen. Det konststycket lyckades Digital Inn med vd Magnus Penker med. Han berättar för IT-Kanalen hur han gjorde. Vi lovar att det finns ett och annat att lära.

Magnus Penker, Digital Inn
Magnus Penker i butiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

En av plattorna i innertaket på Digital Inns huvudkontor är gul. Den bryter av mot de övriga gråvita och dessutom är en manick monterad på den gula plattan. Vd Magnus Penker pekar på den och förklarar med en entusiasm som gränsar till ett barns spralliga glädje att de har installerat sådana i varje butik. Manicken är en wifi-basstation från Aerohive, med särskilda egenskaper. Med hjälp av den kan Digital Inn räkna hur många personer som passerar butiken och hur många som går in i den. Väl inne i butiken kan de också se hur personerna rör sig.

– Det här är rocket science på riktigt! slår Magnus Penker fast.

Analys i centrum

Han är själv teknolog, utbildad på Chalmers, och har studerat sådant som krävs för att systemet där wifi-stationen ingår ska fungera. Det handlar om fuzzy logic, neurala nätverk, artificiell intelligens, förklarar han.

Det må vara intressant, kittlande för en teknikintresserad. Men framför allt säger det något om hur Magnus Penker jobbar. Strukturerat, ständig koll på detaljer och stort fokus på analys och inte minst det resultat analyserna ger.

– Och jag har alltid använt ny teknik för att skapa konkurrensfördelar för företag, säger han som har ett förflutet som managementkonsult med fokus på marknadsföring och försäljning.

Sagan om Digital Inn är förvisso intressant. 2012 gick företaget med förlust. Under årets första halva läckte skutan mer än 30 000 kronor om dagen, eller en miljon i månaden, enligt Magnus Penker. Det är i sanning en rejäl läcka för ett bolag som inte omsätter mer än 330 miljoner kronor. Magnus uppdrag när han tog över ratten var inte bara att täppa igen läckan, utan förstås också att göra verksamheten lönsam.

Han studerade bolaget under en månad. Sedan bestämde han sig. Det skulle gå att vända.
Idag, knappt två år senare har han nått målet. Omsättningen under 2013 nådde upp till 372 miljoner kronor och sista raden visar alltså svarta siffror. Vilken Magnus själv kommenterar:

– Det är magiskt. Särskilt med tanke på att vi köpte Macoteket i april förra året, som också blödde en miljon i månaden.

Just det, det var den detaljen också. När Magnus Penker och hans ledningsgrupp hade fått Digital Inn på fötter beslutade han sig för att förvärva Macoteket, vilket skedde i april förra året. Han ville ha fler butiker, säger han. Och han såg att det dåliga resultatet hade ungefär samma anledningar som de som låg bakom Digital Inns dåliga resultat tidigare. Och att man skulle kunna använda ungefär samma medicin för att komma till rätta med det.

Idag sammanfattar Magnus Digital Inns problem så här:

– Vi tjänade för lite på våra kunder och det berodde på att vi hade fel kunder och på att vi var dåliga på att använda det vi var bra på. Sen hade vi en massa resurser som vi inte behövde.

Så vilken var mirakelmedicinen? Nja, det fanns ingen sådan. Magnus Penker förklarar att man måste veta vad kunderna vill ha, vad man kan leverera och vad konkurrenterna inte erbjuder. Det är för all del en hyggligt grundläggande teori som i sig inte torde förmå ett bolag att placera sig framför sina konkurrenter.

Det som har gjort Digital Inn framgångsrikt utifrån teorin torde uteslutande handla om exekvering.

– Vi bestämde oss för att vända oss till personer som producerar immateriella värden, vi kallar dem kunskapsarbetare. Det finns ungefär en halvmiljon sådana personer i Sverige, och det är bara dem vi vänder oss till även om andra förstås är välkomna att handla av oss, säger Magnus Penker.

En halv miljon. Eller en artondel av Sveriges befolkning. Det är Digital Inns kunder. Bara dem, understryker Magnus.

Han hade alltså tittat på bolaget i en månad innan han bestämde sig för att ta sig an uppdraget att vända det. Det var då han drog upp planen för hur det skulle komma på fötter. Det var då han skapade visionen och det var då han bestämde sig för vilka personer som skulle hjälpa honom i ledningsgruppen. I praktiken omskapades hela Digital Inn.

En av de första åtgärder Magnus gjorde var att kliva bort från hela skolsegmentet. Det var tämligen kontroversiellt eftersom den delen omsatte 100 miljoner, en tredjedel av bolagets omsättning då. Men det var inte lönsamt, hävdade Magnus.

– Och jag fick ju rätt sedan. Jag tror inte att ett enda bolag som sysslar med försäljning av datorer till skolor gör det med lönsamhet, säger han.

Post Comment