Så vände Digital Inn från miljonförluster till vinst
Hem REPORTAGE Så vände Digital Inn från miljonförluster till vinst

Så vände Digital Inn från miljonförluster till vinst

Publicerat av: Redaktionen

Från en miljon back i månaden till plus på mindre än två år. I hemelektronikbranschen. Det konststycket lyckades Digital Inn med vd Magnus Penker med. Han berättar för IT-Kanalen hur han gjorde. Vi lovar att det finns ett och annat att lära.
Forts. från föreg. sida

Det senaste draget, och den sista delen i Magnus grundplan, var att lansera ett inbytesprogram. En kund kan alltså lämna sin gamla dator eller platta och få en ny produkt till ett lägre pris än nypriset. Hur stor rabatten blir avgörs bland annat av inbytesproduktens modell och ålder.

– Vi har listor med alla modeller listade efter artikelnummer och kör också ett program i datorn så inom tio minuter får kunden ett pris på inbytet, förklarar Magnus Penker.

Den inbytta maskinen får en uppfräschning och säljs sedan som begagnad.

– Vi ser att våra produkter har ett bra andrahandsvärde. Det finns många som inte har ekonomisk möjlighet att skaffa sig ny, bra utrustning, som unga entreprenörer och studenter, men som ingår i vår målgrupp, säger Magnus Penker.

Men är det inte en kostsam hantering att ta hand om gamla maskiner?
– Nej, vi rekondar och återställer en dator på en och en halv timme. Men är det något fel på den måste det vara ett garantiärende eller så får kunden väldigt lite betalt.

Man kan misstänka att marginalerna på en begagnad produkt ligger högre än för en ny. Men Magnus Penker säger att det nog är ungefär lika. Däremot konstaterar han att de ”tjänar pengar två gånger på samma produkt”.

Det är ett sätt att få in fler kunder i butiken. För även om de har fått upp den så kallade konversion raten, andelen besökare som också köper något, till branschhöga 35 procent, så får de ännu inte in fler besökare i butiken än konkurrenterna.

– Hela hemelektronikbranschen har sett en nedgång i antalet besök under våren. En del av våra konkurrenter som jag har pratat med har sett en minskning på upp till 60 procent. Vi har haft en 30-procentig minskning. Det skulle jag förstås gärna klarat mig utan, säger han som svar på om han är nöjd med resan så långt.

Om ett par veckor, räknat från skrivande stund, öppnar Digital Inn en ny webbplats. Det är en annan nyckel till fortsatt tillväxt och lönsamhet. Den nya webbplatsen ökar integrationen mellan webb och butik, med det primära syftet att fånga kunden i det ögonblick han eller hon gör efterforskningar inför ett köp.

– I vår bransch letar kunden efter information på nätet först och går till butiken och handlar sen. Därför är webben ett oerhört viktigt verktyg för att fånga kunden.

På den nya webben kommer det bland annat att gå att skicka sin kundkorg till en fysisk butik för att hämta ut sina varor där, det ska gå att boka möten för demonstrationer eller utbildning och det kommer också att bli möjligt att ta elektroniska kölappar. Med mera.

Den andra viktiga aspekten handlar om att få bra resultat vid Google-sökningar. Det är nämligen enda sättet att nå ut på ett bra sätt. Adwords fungerar inte längre i hemelektronikbranschen, hävdar Magnus Penker. Det är för dyrt och det ger för dåliga resultat.

– Därför gäller det att bygga sajten på ett sätt som är otroligt genomtänkt organiskt också.

Företagsdelen på den nya webben kommer att ”vara väldigt kreativ och väldig annorlunda mot det som finns idag på marknaden”, säger Magnus utan att vilja bli mer specifik.

Företagsförsäljningen kommer också att utvecklas i butikerna, med utrymmen för möten, utbildning, utlämning. Exakt hur vet inte Magnus eller någon annan på Digital Inn ännu. De vet bara att de ska göra det. För företagsförsäljningen blir allt viktigare.

– Det har varit väldigt trögt nu under våren. Jag tror definitivt att det kommer att lätta, men det kommer alltid att finnas en stor volatilitet i konsumentförsäljningen. Det är en av anledningarna till att vi utvecklar företagsförsäljningen ännu mer, men alltid med butiken i centrum.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00