Drönare – kanalens nya arbetare

När Amazons Jeff Bezos avslöjade planerna på att börja leverera varor med förarlösa minihelikoptrar baxnade världen. Men han är långt ifrån ensam om idén. Liknande koncept testas i såväl Australien som Kina. 

Amazon Prime Air

Muspekaren svävar över Köp-ikonen. Hon tvekar en sekund. Sedan spänner hon höger pekfinger, nästan snärtar till musknappen.

Ögonblicket efter, i ett stort lager drygt en mil därifrån, rusar en låda längs ett spår längst bort i en lång rad av fack, och far sedan högt upp i den kompakta hyllkonstruktionen. Där tvärstannar den. En robotarm skjuter in ett fodral till en Ipad i lådan, varpå den återigen får full fart. Men den här gången i motsatt riktning.

Strax innan lådan når sitt slutmål vaknar en av kolfiberkonstruktionerna som står i en lång rad längs ena ytterväggen på lagret. Den står blick stilla, men fyra horisontellt placerade propellrarna ökar snabbt i varvtal. De har precis nått rätt hastighet när lådan med Ipad-fodralet tvärnitar under den vid det här laget ivrigt surrande insektsliknande tingesten. En griparm tar tag i lådan och trycker den mot det som skulle varit buken om det varit ett djur. Maskinen lyfter och smiter ut genom en smal spalt mellan golvet och ytterväggen.

Inte en människa syns till.

Flyger högt för att inte bli nedskjuten

Det har gått 75 sekunder sedan hon klickade igenom sin beställning. Den var inte helt genomtänkt, erkänner hon för sig själv. Ett nytt fodral till sin Ipad är inte det som står högst på listan. Särskilt inte det där dyra.

Hon rycks ur sina tankar av att Ipad:en tänds och meddelar att fodralet hon just beställt är på väg. Det beräknas anlända om 23 minuter.

Hon står utanför huset sen och ser den mörka farkosten närma sig i hög fart, den sänker sig från hög höjd – hon har hört att den måste flyga så högt för att undgå att bli nedskjuten. Hon vet inte om det är sant och hinner inte tänka klart tanken innan den surrande insekten har nått fram till henne. Den sänker sig ytterligare mot marken, stannar. Hon lägger handen på den släta ytan på ovansidan, den röda indikeringen blir grön och maskinen släpper sitt paket.

Sedan stiger den långsamt de första tre meterna, för att sedan rusa upp mot skyn och tillbaka varifrån den hade kommit.

Hon böjer sig ner, tar upp paketet och går in i huset.

Nej förresten. Det där är lögn eller i vart fall hittepå. En fantasi triggad av Amazon-grundaren Jeff Bezos planer, som han gav luft åt i höstas. Amazon planerar att använda drönare, obemannade flygande farkoster, för att leverera varor till kunderna.

Leveranstiden skulle ligga på under 30 minuter och alla som bodde inom en radie av drygt en och en halv mil från ett Amazon-lager eller –hubb skulle kunna utnyttja den futuristiska transportmetoden.

I drift 2015

Konceptet kallas Prime Air och enligt Jeff Bezos skulle det kunna realiseras redan 2015. Det som står i vägen just nu är lagar och regler, men de är alltså på väg att göras om för att tillåta den här typen av obemannade flygfarkoster.

Själva tingesten är en så kallad oktokopter, en helikopterliknande apparat med åtta propellrar. Exakt hur den fungerar är lite oklart för allmänheten. Men den utnyttjar givetvis GPS-teknik för att hitta rätt och har säkerligen sensorer som gör att den undviker att krocka med fåglar och annat som kan störa dess färd genom luften.

Drönaren är givetvis inte tänkt att kunna leverera vad som helst ur Amazons gigantiska sortiment. Vikten är den uppenbara begränsningen. Den version av drönare som har visats upp kan som mest lyfta 2,3 kg. Enligt Jeff Bezos innebär det att den skulle kunna utföra 86 procent av de leveranser som sker idag från Amazon.

Räckvidden är begränsad till 10 miles, 16 kilometer. En fråga som har dykt upp i det här sammanhanget är det sannolika i att kunna köra en drönare av det här slaget så långt som 32 kilometer på en batteriladdning. Enligt bedömare är det helt enkelt orimligt. Men Jeff Bezos hävdar att tekniken är redo, att man bara väntar på att lagarna ska justeras.

Han är för övrigt inte ensam med idén om att använda drönare för leveranser. Av allt att döma lär han inte ens bli först. Det blir i stället australiensiska företaget Flirtey, som redan i mars kommer att börja leverera böcker åt företaget Zookal.

Men medan drivkraften bakom Jeff Bezos idé är kortare leveranstider handlar det i första hand om kostnad för Zookal.

Enligt en artikel i Techcrunch uppger en av Zookals grundare Ahmed Haider att kostnaden per leverans kommer att sjunka från 8,60 australiensiska dollar till 80 cents, med den nya tekniken.

I Kina används tekniken redan kommersiellt. Det är företaget SF Express som utför leveranser i staden Dongguang. De befinner sig ännu i en testfas, men till skillnad från i USA, där Jeff Bezos vill skicka ut sina obemannade budfarkoster, är metoden tillåten enligt kinesisk lagstiftning.

Inte tillåtet i Sverige

I Sverige är det ännu inte tillåtet att flyga obemannade farkoster utan att en pilot när som helst kan gripa in och ta över kontrollen.

– Helt autonom flygning är alltså inte tillåten. I dagsläget är det heller inte i praktiken tillåtet att flyga luftfartyget utom synhåll för piloten, säger Erik Jangren som är flygteknisk inspektör på Transportstyrelsen.

Fast det finns också andra utmaningar än rent regulatoriska, inte minst kring integritetsfrågor.

Andra konkreta, gemensamma utmaningar för den här typen av leveranser – utöver den lilla detaljen lagstiftning – är väderförhållanden, stöldrisk och sabotage. En liten, lätt maskin som det handlar om lär få det svårt att jobba i tätt snöfall och blåst, exempelvis. Och kan buset hålla sig från att skjuta ner en drönare och stjäla den på dess last?

Och hur vet man att personen som tar emot paketet är den rättmätiga ägaren? Det går förvisso att lösa med teknik som beskrivs i inledningen, genom att mottagaren identifierar sig på något sätt innan drönaren släpper ifrån sig sitt paket.

Men även om frågetecknen kring drönaren som it-kanalens nya arbetare är fler än svaren idag tyder mycket på att drönaren som bud är här – eller åtminstone på väg hit – för att stanna.

Amazon Prime Air

Typ av farkost: Eldriven oktokopter (”helikopter” med åtta rotorer)

Kapacitet: 2,3 kg

Räckvidd: 16 km

Leveranstid: <30 minuter

Navigering: GPS-baserad, med teknik för att upptäcka och undvika hinder

 

Post Comment