E-handelns dag ska boosta julhandeln på nätet
Hem NYHETER E-handelns dag ska boosta julhandeln på nätet

E-handelns dag ska boosta julhandeln på nätet

Publicerat av: Redaktionen

Den 29 november infaller e-handelns dag. Syftet är att kickstarta julhandeln på nätet. Cdon:s Paul Fischbein är en av initiativtagarna.

E-handelns dag ska boosta julhandeln på nätet

Paul Fischbein, vd Cdon Group.

Förebilden kommer från USA och deras Cyber Monday, som har firats – eller hur man nu säger – under åtta år tidigare (hur man i ljuset av det kom fram till det katastrofala namnet är en gåta). Tanken är alltså att man som näthandlare under 24 timmar ska julskylta sin nätbutik och erbjuda kunderna ”ett flertal exklusiva erbjudande”, som det står i pressmeddelandet om saken.

En av initiativtagarna är Cdon. Fredrik Bengtsson är kommunikationschef på koncernen. Vd Paul Fischbein var inte tillgänglig för en kommentar. Det var däremot Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på koncernen. Han förklarar att grundtanken är att positionera e-handeln och stärka den gentemot den fysiska handeln.

– Enligt HUI kommer fyra av tio att handla sina julklappar på nätet, och det är ju fantastiskt. Men det innebär att vi har sex av tio kvar att få över till nätet, säger han.

Enligt Postennords och HUI:s rapport E-barometern näthandlades det för 37,3 miljarder kronor under Q3. Enligt Arne Andersson, e-handelsexpert på Postenord, pekar mycket på att julhandeln på nätet kommer att slå rekord. Rapporten säger också att 31 procent av konsumenterna inte har bestämt sig för om de ska shoppa julklappar på nätet. Det är rimligen dem som Cdon et als initiativ i första hand ska fånga.

Vilka förväntningar har ni på satsningen?

– Vi har faktiskt inga förväntningar och vet inte hur många aktörer som kommer att vara med utöver initiativtagarna. På andra marknader har motsvarande dag fått ett stort genomslag, men där har man haft mer tid till förberedelser, säger Fredrik Bengtsson.

Ska ni marknadsföra detta gemensamt ut mot konsument inför dagen?

– Nej, vi kommer att ha en gemensam kampanj i branschforum. Men ingen annan marknadsföring. Bland övriga initiativtagare finns Zalando.se, Nelly.com, Tretti.se, Gymgrossisten.se, Rum21.se och Lekmer.se. Hemelektronik och datorer hör inte till kategorierna med mest drag under julhandeln på nätet.

Enligt E-barometern kommer bara nio procent av nätjulshopparna att köpa datorer och tillbehör. Något bättre ser det ut för hemelektronik, som kommer att locka nästan var femte (17%).

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00