Distributören EET Europarts satsar vidare på retailsegmentet och gör om sin organisation, vilket bland annat innebär att man anställer ytterligare en person.
Så här beskriver distributören satsningen i ett pressmeddelande:
Den nya retailorganisationen kommer att ha en hög lokal närvaro ute i landet för att kunna supportera EETs samarbetspartners där det behövs. Frank Lund har nu anställts som Account Manager med placering i Göteborg och därmed finns det nu en lokalt ansvarig för alla områden i Sverige. Frank har en lång erfarenhet av retail genom sin bakgrund inom Elgiganten där han har varit ansvarig för såväl säljgrupper som supportfunktioner på flera olika orter.
– Vi är mycket glada att Frank har valt att komma till EET, det är mycket spännande att få in en person med så lång erfarenhet av konsumentförsäljning – och med erfarenhet av flera olika produktområden, säger Mats Holmqvist, försäljningschef för den nya retailorganisationen i Sverige.
– Vi har tidigare haft en produktfokuserad uppdelning i två olika retailgrupper, men då produktkonvergensen hos de flesta kunder idag nästan är total, så känner vi att vi kan bättre supportera marknaden med ett kundfokuserat team, och i största möjliga mån en kontaktperson per kund – oavsett produktgrupp. Då kan vi frigöra resurser för att öka såväl aktivitet som kvalitet ute hos våra samarbetspartners, något som vi tror blir viktigare och viktigare i dagens marknad, säger han.
Distributören rustar sig också för att utveckla samarbetet med leverantörer, och bland annat hjälpa nya aktörer förstå den svenska retailmarknaden bättre. Ansvarig för produktmarknadsföring inom retail blir Klas Hedin:
– Min roll blir att vara en länk mellan leverantörerna, säljavdelningarna och våra kunder. Målsättningen är att öka kännedomen om EET Europarts fantastiska retail-sortiment och koncept i alla led, via ett gediget samarbete, tydligare strategi och tätare dialog.