EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”
Hem REPORTAGE EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”

EMC-chefen Mats Oretorp: ”Vi måste göra våld på oss själva”

Publicerat av: Redaktionen

Mats Oretorp, EMCHan var med och startade ett framgångsrikt dotcom-bolag. Han ledde Dell Sverige under deras inträde i kanalen. Nyligen hjälpte han nordens största träningskedja att ta steget ut från gymlokalerna. Nå, EMC:s sverigechef Mats Oretorp har förstås gjort mycket mer. Möt honom här.
(forts. fr. föreg. sida)

Men han blev inte särskilt långvarig i rollen som HP Sveriges marknadschef. Bara något halvår efter flytten från Tyskland tackade han för sig, gick ut genom dörrarna för att ta sig an utmaningen som stavades IBX.

– Jag har fortfarande dåligt samvete mot Lars-Olof Zetterlund som var HP:s vd då och som gav mig den chansen och det jobbet, säger Mats.

Dell-förändring lockade

Men den arbetsgivare som månne präglat Mats ur ett yrkesperspektiv mest är Dell, där han började som säljchef inom server och lagring 2004, efter IBX-resan. Även då var det behovet av förändring i organisationen som lockade. Det var tider då Dell hade växt enormt på klientsidan och skulle göra samma sak inom server. Hela bolagets kultur behövde skruvas om, synen på medarbetare och kunder förändras. Konkret handlade det mycket om att förmå organisationen att ”lyfta samtalet” med kunderna och gå från att prata produkter till att prata lösningar och projekt, berättar Mats.

2006 blev han marknadschef på europeisk basis inom segmentet mellanstora företag. Och två år senare var han tillbaka med ett svenskt fokus, då som sverigechef. Han minns hur kanalen kom in runt 2009. För mannen som gillar utmaningar och förändringar torde det ha varit rena eldoradot.

– Det var en kulturell omställning internt som var enorm – att våga släppa affärerna och bjuda in någon annan.

– Kanalen växte ju på 3-4 år till att bli nästan 40 procent av omsättningen. Och det var ju inte bara att det skiftades från en direktmodell, utan med inträdet [i kanalen] fick man ju access till nya marknader, så det genererade ju en inkrementell tillväxt för Dell.

Men efter nio år räckte det. Mats hade kunnat gå vidare inom Dell. Han hade kunnat få roller utanför Sverige. Men det var inte det han ville. Inte med fru och tre barn.

– Och jag trivs med att gå och titta personalen i ögonen och inte sitta på telefonkonferenser, jag trivs med att vara ute hos kunder.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00