I november drog en ny svensk distributör igång verksamheten. Den heter Instansia Nordic och ägs och drivs av Patrik Dahlström, som tidigare bland annat varit vvd på Order Nordic.
Vad för slag s distributör är ni?
– Vi jobbar med selektiv distribution, alltså med premiumvarumärken och engagerar oss i dem på ett sätt som inte är möjligt för en box-mover att göra, säger han.
Det första varumärket är Supra, från svenska Jenving Technologies. Tillverkaren har gjort världskända kablar för hifi-bruk sedan 70-talet och lanserar nu hörlurar och headsets mot konsumentmarknaden. Det är i och med dem som Instansia kommer in.
– Jag har känt till Supra under många år och det har varit lite av ett drömprojekt att jobba med dem, säger Patrik.
Lurar är inget nytt området för honom. Under sin tid på Order Nordic var han med om att relansera Jays, som hade svårt att få fart på marknaden.
– Det gick ju väldigt bra för dem sedan, konstaterar han.
Sedan var han också med om att väcka liv i det gamla varumärket Champion, som också kom att tillverka hörlurar. Patrik var inblandad på ett högst konkret i produkterna och gjorde bland annat designen av förpackningarna. Och det gick också väldigt bra. På två månader efter lanseringen såldes 30 000 lurar, berättar han.
Men nu är det alltså distribution som gäller, även om han även varit inblandad i utvecklingen av Jenvings Supra-lurar.
Hur många varumärken har du idag?
– Än så länge är det bara Supra, även om flera har hört av sig till mig. Men så som vi jobbar krävs det mycket personal för att ta hand om ett varumärke, upp till tre personer. Därför tar vi det lite lugnt så här inledningsvis, och vi kommer aldrig att jobba med tio olika varumärken, säger Patrik.
Han jobbar i liten skala alltså. Och kommer att fortsätta att göra så. På sikt tror han att Instansia kommer att ha som mest fem anställda. Det handlar om kvalitet, säger han och påpekar att det också gäller de återförsäljare de väljer att jobba med.