En kreativ Skandinavisk Marknadschef

[KANALRÖST] IT-Kanalen pratade med Maria de la Motte på ESET. Under samtalet växer bilden fram av en strukturerad och engagerad marknadschef som alltid har nära till skrattet. Marias ansvarsområde är Skandinavien och hon har inga problem att få dagarna att gå.

Efter 5 år som marknadskoordinator på Exertis CapTech fick Maria frågan om hon var intresserad av en ny spännande utmaning. Det var inget lätt beslut att ta, men arbetsbeskrivningen var som klippt och skuren för mig, säger Maria. I april 2016 började hon på ESET. Hon hade då skapat ett stort kontaktnät i såväl ÅF-ledet som hos många leverantörer. Det är något som hon ser som en stor tillgång i sin nya roll.

Ingen dag är den andra lik

IT-Kanalen.se
Maria de la Motte, Skandinavisk Marknadschef ESET Fotograf: Kristoffer Kling, klingfoto.se

Nu sitter Maria på leverantörssidan och den inledande tiden på ESET har varit full av olika aktiviteter. Arbete med att sätta marknadsplaner med olika partners, layout och design av produkter, annonsering samt löpande kontakter med återförsäljare runt om i Sverige gör att den ena dagen inte är den andra lik. Det gillar Maria men bara om hon känner att det finns en struktur i arbetsdagarna och det ser hon till att det gör. Även om arbetsuppgifterna varierar från dag till dag så är det en sak som skiljer mycket jämfört med tiden på Exertis CapTech. Då hanterade hon flera olika varumärken men nu kan hon helt och fullt fokusera på ett varumärke – ESET.

Det blir mycket resor och inledningsvis har det handlat om att så snabbt som möjligt träffa alla de som hon kommer att arbeta med i sin roll som marknadschef men även att lära sig hur de olika ländernas marknader fungerar ur ett marknadsperspektiv. Hon är med och anordnar och deltar även i flera arrangemang under året, bl.a. de uppskattade Live Hack-eventen där ESET:s säkerhetsexpert Anders Nilsson praktiskt visar hur de olika hoten vi utsätts för genomförs.

Absolut inte en massa jädra bollar i luften …

Maria kommer tillbaka till att hon har fått en rivstart med väldigt många arbetsuppgifter men att hon får ett bra stöd från sina kollegor och från huvudkontoret i Bratislava, Slovakien. Hon konstaterar också att det är en skillnad i hur man kommunicerar i de Baltiska respektive de nordiska länderna. Vissa ord och bilder som de använder fungerar inte alls här, säger Maria. Men som tur är går det att korrigera lite, och jag får en hel del material att utgå ifrån.

Det här med struktur och att göra en sak i taget är en gammal lärdom som hon fått ifrån en tidigare chef och det försöker hon leva efter. Den gamla klyschan att kunna hålla många bollar i luften måste ju vara den sämsta egenskapen ever, säger Maria med ett skratt. Visst, man kan ha mycket på gång, men förmågan att göra en sak i taget får man öva på.

Ett spännande 2017!

Maria gillar omväxling och hon får verkligen utlopp för sin kreativitet på ESET. Det kan gälla utformning av nya boxar, planering av kommande event eller att dra igång en kampanj och inför den välja och beställa give-aways och allt annat som kan tänkas behövas.

Hur ser planen ut för 2017, frågar vi. Vi kommer att samarbeta med ett färre antal partners när det gäller marknadsföring spår Maria. Eftersom jag har Skandinavien att fokusera på behöver vi arbeta med partners som kan erbjuda annonsering i flera länder. Vi kommer givetvis att fortsätta att arbeta med såväl nya som gamla kontakter i ÅF-ledet samt våra distributörspartners.

Version 10 har precis kommit och vi har arbetat en hel del med design och layout för att skapa en enhetlig bild av våra produkter. Som vanligt ingår gratis uppdatering inom licenstiden. Vi har också släppt två nya produkter:

·        ESET Internet Security som ersätter ESET Smart Security och

·        ESET Smart Security Premium, med lösenordshantering och stöldskydd.

Dessa båda produkter, samt vår storsäljare ESET Multi Device, kommer vi att promota mycket under nästa år, säger Maria.

Utmaningar och framtiden

Maria ser att man har två olika utmaningar att jobba med under 2017. Den ena handlar om att öka användarnas medvetenhet om de hot som faktiskt finns runt oss. De tidigare nämnda Live Hack-eventen bidrar till att öka den förståelsen. Den andra utmaningen handlar om att göra varumärket mer känt på den nordiska marknaden. Det gör man bl.a. genom att vara aktiv på sociala medier såsom Facebook och LinkedIn, på webben och genom egenproducerade filmer. Maria är ansvarig även för dessa aktiviteter och med det sagt förstår vi att hon inte behöver rulla tummarna på jobbet! – Ja, det är verkligen fullt upp, avslutar Maria med att säga, men jag hoppas på att få in lite förstärkning under nästa år. Företaget växer så det knakar, och vi har högt satta mål, så då måste ju även marknadsavdelningen hänga med i den utvecklingen.