Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

Kjell & co – en lanthandel i kanalen (x72)

Varför inte fler gör som Kjell & Co är en gåta. Bolaget stiger mot skyn som en raket och de gör det med en mix av lanthandelsdisk, kunskap – och tillbehör som huvudprodukt. Alldeles nyligen blev det också klart med en ny delägare.

Artikeln publicerades först i IT-Kanalen nr 2, varför ägarbytet (50%) från ICA till FSN Capital inte återspeglas i texten. 

Kjell & Co

Jag kryssar fram mellan hyllorna. Ögonen kan inte låta bli att fastna på mobilskalen innanför entrén. Ipad-hållaren på golvet strax intill. Kan inte bara flyta förbi hörlurarna i regnbågens alla färger som hänger på en ställning.

Men jag låter mig inte luras. Jag vet vad jag ska ha. Och jag arbetar mig målmedvetet mot nummerlappsautomaten, med tummen utsträckt, redo att trycka fram en lapp med min siffra på.
62.

Kjell & Co
Etableringsår: 1988
Ägare: Kjell Dahnelius, Frederik Dahnelius, Marcus Dahnelius, Mikael Dahnelius
– 50%. ICA Gruppen – 50%, säljer sin andel under Q2 till FSN Capital.
Affärsidè: ”Att erbjuda konsumenter Nordens bredaste sortiment av tillbehör till hemelektronik via ett rikstäckande butiksnät samt via e-handel, och att med kunnig personal ge service i världsklass.”
Antal butiker: 72, på 41 orter i Sverige
Antal anställda: Drygt 600
Antal artiklar: 8 500
Omsättning 2013: 930 msek. Över 7% vinstmarginal.

På displayen i taket ovanför disken står 67. Fem nummer kvar. Då är det min tur. Och jag känner mig nöjd över att jag äntligen kommit iväg hit, äntligen ska få tag i det där stället till min Nexus-platta. För jag vet att de har det här. Det har jag kollat på webben.

Disken finns i generna

Mikael Dahnelius.

Mikael Dahnelius.

Nummerlappen och disken kan stå som symboler för det här stället, Kjell & Co. De är förvisso inte ensamma om konceptet. Teknikmagasinet och Webhallen är två andra kanalaktörer som använder det med framgång. För Kjell & Co ligger det hur som helst i generna och är något som aldrig kommer att förändras. Det säger en av ägarna och grundarna, Mikael Dahnelius.

– Vi har alltid jobbat med diskmodellen, ända sedan starten 1990. Och vi har alltid haft ungefär samma fördelning mellan antal produkter exponerade i butik och antal på lager bakom disken. Och det är inget vi kommer att ändra på i någon större utsträckning, säger han.

Något som inte har funnits med från start, men från tidiga år i bolagets historia, är sortimentet. Kjell & Co säljer tillbehör – utöver kablar och kontakter som verksamheten en gång startade med.

– Det var nog två skeenden i branschen som drog oss åt det hållet. Det första var när mobiltelefoner började bli var mans egendom. Vi valde att sälja tillbehören, inte mobilerna, säger Mikael.

– Det andra var hem-pc-boomen, med skattesubventionerade pc. Sedan dess har vi varit väldigt fokuserade på tillbehör.

Det är ju briljant, egentligen. De stora varuhusen får sälja huvudprodukten med priser pressade ner gyttjan. Och Kjell & Co – och några till – säljer tillbehören till de produkterna. Med åtminstone mänskliga marginaler.

Mikael Dahnelius är en svårfångad man dessa dagar. Vi lyckades hitta en tid för intervjun en söndagsförmiddag. Jag sitter i bilen intill ett konstsnöspår där sonen skidtränar i regnet. Han är hemma i Malmö och njuter av vårvädret.

Letar nya ägare

Mikael är svårfångad eftersom han just nu är upptagen med vad han beskriver som årets viktigaste fråga: att hitta en ny delägare. ICA, som gick in som delägare 2006, har bestämt sig för att kliva ur ägarrollen. Det kom inte som någon överraskning, även om tidpunkten inte var bestämd i förväg. Mikael säger att de nog trodde att de skulle lämna ett par år tidigare, så han är helt och fullt nöjd med situationen. I stort. Återstår bara att hitta en lämplig ny delägare.

Den typen av fråga kanske inte riktigt hör hemma i ett reportage om en butikskedja. Men i det här fallet gör den det i allra högsta grad. Det var nämligen i samband med att ICA gick in i bolaget som delägare, som Kjell & Co började växa så snabbt och så brett som de har gjort sedan 2006, och gör alltjämt.

– Runt 2005 var vi i det närmaste en lokal aktör i Skåne, även om vi visserligen hade öppnat ett par butiker i Stockholm då. Men ICA gav oss modet att expandera snabbare, berättar han.

Modet och de finansiella musklerna. Att öppna mellan sex och tio butiker per år som de har gjort sedan dess kostar. Men man har trots det lyckats växa med bibehållen vinst.

Filed in: Reportage Tags: ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved