Varför inte fler gör som Kjell & Co är en gåta. Bolaget stiger mot skyn som en raket och de gör det med en mix av lanthandelsdisk, kunskap – och tillbehör som huvudprodukt.
Forts. fr. föreg. sida
Allt sedan Kina-etableringen i slutet av 2006 har egna varumärken utgjort en viktig, och försiktigt växande, del. Hur stor del av sortimentet som utgörs av egna varumärken vill Mikael hålla för sig själv. Men det rör sig absolut om mindre än hälften.
– Vi vill inte flytta över starka, externa varumärken till Kina, som D-Link, Logitech och så vidare. Det måste vara en mix av egna och externa varumärken, säger han.
Unika produkter
Fördelen med egna varumärken sammanfattar han så här:
– Vi kapar ju ett led och blir på så sätt mer konkurrenskraftiga. Dels genom att vi kan hålla priser mot slutkund som är helt omöjliga för återförsäljare som köper motsvarande produkt från en svensk grossist. Och dels genom att vi kan hitta produkter som är unika för oss på den svenska marknaden.
Men det finns flera plus. Som att de själva kan bestämma över förpackningens utformning och även i viss mån över själva produkten.
Så merparten av de artiklar kunden hittar i katalogen kommer att vara externa varumärken även framgent. Och det är alltfler som använder just katalogen för att hitta produkter.
Trots att alla mätningar tyder på motsatsen – kunder säger att webben blir viktigare och katalogen oviktigare. Men kundernas handlingar talar ett tydligt språk: katalogen regerar.
I år tryckte Kjell & Co 1,2 miljoner kataloger. Det var en ökning med uppåt 15 procent mot förra året. Och det årets upplaga var även den större än föregående års. Så trenden är tydlig och stark. Kunderna vill bläddra i papper.
– Och det är ju ingen katalog vi prånglar ut. Den ligger i butikerna så att kunderna själva får ta den, de som verkligen vill ha den, säger Mikael.
Men webben blir förstås allt viktigare för bolaget. Omsättningsmässigt är den inte särskilt märkvärdig. Den går ungefär som en riktigt bra butik, förklarar Mikael. Men den har också andra värden. Som att driva affärer till butikerna.
– Vi vill ha in kunder på nätet, så att de själva får välja om de ska handla där eller i en butik. Och eftersom merparten av vår försäljning sker i butik så är det ju dit de flesta kunder vänder sig.
– De letar upp vad de ska ha på nätet, de kan se om den finns i lager i butiken som är närmast dem, och åker sen dit och köper produkten.
Överraskande webbökning
Men webbplatsen har ytterligare en funktion. Liksom katalogen ska den inte bara presentera produkter och priser, utan också förmedla kunskap. Därför finns en rad förklarande texter kring aktuella produktkategorier och användningsområden, hämtade från boken ”Hur funkar det?”, som ger svar på just den frågan inom en mängd områden där Kjell & Co säljer produkter.
– Alla har ju produktinformation med en bild, och priset. Vi vill ge något mer på webbplatsen, något som särskiljer oss.
Och om det är det eller något annat är svårt att säga, men i höstas hände något tämligen egendomligt. Utan att företaget hade gjort någon förändring på webben ökade plötsligt antalet besökare från 200 000 i veckan till över 350 000. Och sedan dess har siffran legat där.
Mikael har ingen förklaring, mer än att de har öppnat ganska många butiker under det senaste året och en ny butik stärker varumärket och driver rimligen trafik till sajten.
Med tanke på planerna för i år kan den trafiken snart komma att öka ännu mer. Redan idag, i februari, har man sju nya butiker på gång i Sverige. Och det kommer att bli ännu fler innan året är slut.
Utomlands då? Tja, den frågan hänger lite i luften just nu. Rimligen för att det är en av de saker som den nye ägaren kommer att behöva hjälpa till med. Mikael hoppas naturligtvis på ett snabbt beslut i frågan.
– Vi vill ju inte hamna i ett läge där vi behöver ägna energi åt det här i ett halvår, i stället för att fokusera på det vi ska, säger han.