Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

En minut med … Hamid på tjänstesatsande Datanova

Hamid och Wahid Raziullah

Hamid och Wahid Raziullah utanför ”tjänstebutiken” i Eriksberg, Göteborg.

Datanova är dataföretaget som vägrar kriga med priser. Istället vill man locka kunder, såväl företag som konsumenter, med bra service. Men vill inte alla det? Är det inte bara snack?

Hamid Raziullah, grundare och vd, skrattar.

– Nej, vi ökar på tjänster både mot konsument och företag. Omsättningen för 2013 har gått ner, men vi ser att resultatet ökar. Det är förstås tack vare tjänsterna.

Vad är det för typ av tjänster?

– Allt från reparation till installation och felsökning hemma hos folk. Vi har en stor fördel i att vi kan reparera Apple-produkter, säger Hamid.

Göteborgska Datanova insåg  tidigt att pris inte var ett hållbart konkurrensmedel. De satsade istället på tjänstesidan – utan att släppa hårdvaran och retailinriktningen.

Butiken ligger i Angered, men företaget har ytterligare två ställen dit konsumenter är välkomna. De kallas service points och är egentligen inlämningsställen för utrustning som behöver repareras. Där finns också tekniker som kan åka hem till kunder och installera hemmanätverk eller ny utrustning.

Under förra året öppnade Datanova den andra renodlade ”tjänstebutiken”, i Gårda.

Hur har den gått?

– Upp och ner, men mest upp. Det tar ju lite tid att etablera en ny verksamhet i ett område, men nu ser vi att den rullar på riktigt bra. Eriksberg, den första service pointen, har gått väldigt bra länge.

På företagssidan fortsätter man att erbjuda serviceavtal av olika slag och det tycks också uppskattas av företagen i Göteborgs-området.

– Där fortsätter vi på samma nivå som tidigare.

Hamid säger att det finns planer på expansion av verksamheten, men vill inte avslöja på vilket sätt. Men man kan ana att det handlar om tjänster.

Filed in: Nyheter Tags: 
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved