En minut med … Intels pc-chef Laura Crone om plattförsäljningen
Hem REPORTAGE En minut med … Intels pc-chef Laura Crone om plattförsäljningen

En minut med … Intels pc-chef Laura Crone om plattförsäljningen

Publicerat av: Redaktionen

Intel räknar med att sälja 40 miljoner surfplatteproppar i år. Hur ska det gå till? Vi frågade Laura Crone, chef för pc-gruppen hos Intel.

Laura Crone, Intel

Laura Crone, Intel, chef över pc-delen (Pc client group).

För någon månad sedan förklarade Intels vd Brian Krzanich att de siktar på att leverera processorer till tio gånger fler surfplattor än 2013, 40 miljoner. En tredjedel av dessa ska gå genom kanalen och den kommer självfallet också att ha en nyckelroll för att Intel ska nå sitt mål.

IT-Kanalen frågade Intels pc-chef (Pc client group) Laura Crone hur de ska jobba för att lyckas med det.

– Nummer ett är att jobba mer med ODM-tillverkarna. Vi var i Taiwan och Kina förra veckan och det var väldigt många som var intresserade.

Med ODM-tillverkare avser hon alltså dem som tillverkar så kallade whitebox-produkter, produkter utan varumärke. Hon pratar om att ”enable” dem, vilket vi antar innebär att de ska skapa så bra förutsättningar som möjligt för tillverkarna att göra goda affärer – och inte minst att vilja göra det – kring tillverkning av plattor på Intel-plattformen.

– Ja, det handlar mycket om att jobba med dem kring design och hjälpa dem så att de kan tillverka produkter till låg kostnad. Men vi behöver förstås också jobba med MNC [multinationella tillverkare] och under MWC presenterade vi flera samarbeten med sådana kring surfplattor och mobiltelefoner.

När det gäller operativsystem finns inga uttalade preferenser, eller rättare, man talar om Android och Windows.

Utmaningen ska självfallet också mötas med det som är kärnan i Intel, tekniken, kretsarna, kislet. Laura påpekar att det givetvis är en alldeles central del och något de kommit en bra bit på väg inom, med flera nyligen lanserade varianter.

– Vi måste hela tiden förbättra vår roadmap, vårt erbjudande när det gäller kretsar, genom att utöka med nya produkter, som den nya SoFIA, nya Atom-processorer och Cherrytrail.

– Den sista delen handlar om omfattande marknadsföring och vi har precis startat en stor global tv-kampanj runt surfplattor.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00