Walmart apotek glenpool ok http://sverigepiller.com/ Andrew zimmern hemlös narkoman

En minut med … retailgurun Magnus Penker

Magnus Penker, Digital Inn

Magnus Penker, vd Digital Inn.

Vad gör man egentligen åt sjunkande besökarsiffror och minskad försäljning i butik? Vi frågade Magnus Penker, Digital Inns vd som gärna använder ny teknik för att realisera sina framgångsplaner.

Det är tufft i konsumentkanalen och i synnerhet för fysiska butiker. Elektronikbranschen rapporterar fortsatta minskningar av försäljningen och antalet besökare minskar.

Och det blir allt svårare för butiker att påverka kunderna, bland annat för att de själva blir allt bättre informerade kring produkter inför köp. Självfallet tar även rena internetbutiker en större del av kakan.

Ett sätt för fysiska butiker att möta förändringen är att göra som kunderna själva, använda ny teknik för att göra butiken mer relevant.

Vi frågade Magnus Penker, vd för Digital Inn, om de viktigaste trenderna inom retail. Magnus är konsulten som vände återförsäljaren från storförluster till vinst på ett år.

Vilka är de viktigaste trenderna inom ny teknik för retail?
– De viktigaste trenderna tekniskt sett inom retail är som jag ser det att knyta samman datapunkter från alla kanaler och alla flöden för att dra slutsatser och agera på dem.

– Exempelvis är nog de flesta idag väldigt fundersamma kring besökarantal, som är mer volatila än någonsin. Gamla förklaringsmodeller som lönehelg, sol, regna med mera gäller inte på samma sätt. Globala trender, e-handel samt snabbt skiftande intressen styrda av sociala medier och flockmentalitet ändrar förutsättningarna för analys, och datapunkterna saknas i många fall.

– Det som just nu händer är att man använder ID-spårning genom tekniska enheter så som mobilers id, cookies på sidor och annan info för att knyta samman det med både besökare i butik (via tex wifi-analys, presence analytics) och sajten via verktyg som Google Analytics.

– Sedan växer biometrisk igenkänning i kameraövervakningssystem för spårning av kunder, [med syfte att] upptäcka återkommande kunder i en eller flera butiker, samt för “taggning” av dem vid köp för att [kunna] följa [dem] online. [Tekniken används också]för analys av beteenden som bedrägeri, snatteri eller lust att köpa.

Hur påverkar trenderna försäljning i butik?
– Allt från adaptiv musikspeklning baserat på de som är i butiken – kanske genom biometrisk igenkänning alternativt analys av kroppsrörelser – till anpassad inredning, anpassad skyltning, e-commerce på golvet med surplattor som kassa där man tillsammans arbetar med kunden, till aktuella lagersaldon i alla butiker och möjlighet till hemleveranser från centrallager [vilket] ökar viljan att köpa lite mer och troligen stärker upplevelsen som helhet.

Vad är här nu och vad ligger runt hörnet?
– Amazon rullar in i hela Europa och antingen får du lägga ner eller nischa dig med ökad service, tillgänglighet och framförallt ökad köpupplevelse.

– Exempel på teknik för ökad köpupplevelse är att ta betalt på surfplattor i butik och vara med kunden istället för att leta varor på lagret eller inte kunna svara på frågor.

– Wifi-analys är redan här och exempelvis arbetar Digital Inn nära med AeroHive samt de som byggde Google Analytics och nu bygger presence analytics för analys av wifi i butik.

– Sedan är jag säker på att i takt med att marginalerna minskar i butik blir säkerhet mot snatteri och stöld allt viktigare så kameraövervakning med biometrisk teknik för att alarmera inför potentiella snatterier kommer växa snabbt.

– Tror även att smarta butiksräknare blir allt viktigare, just för att få mer datapunkter och förstå kunden fullt ut, och det är något som jag vet att många installerar och som även vi själva tagit in offerter på.

Filed in: Trender Tags: , , , , ,
© 2017 AHA IT-Media AB all rights reserved